PromZ Vak 02-2016
2016 - nummer 2 – www.promz.nl 19 z 2016 belooft nog steeds een goed jaar te worden 9 de distributeurs denkt dat het aantal door hen te verspreiden catalogi lager zal zijn in 2016 ten opzichte van 2015, 29% denkt dat het om dezelfde aantallen gaat en 11% denkt meer catalogi te verspreiden. 39% van de distributeurs verspreidt helemaal geen catalogi. Bij elkaar betekent dit dat het aantal verspreide catalogi in 2016 lager zal zijn dan in 2015 en dat heeft uiteraard ook positieve milieueffecten. Opdrachtgevers naar de PSI? De onderzoekers zijn ook uitvoerig ingegaan op het oordeel dat distributeurs hebben over dat de PSI-distributeurs volgend aar op de laatste beursdag hun opdrachtgevers mee mogen nemen. Ruim de helft van de distributeurs was inmiddels van die plannen op de hoogte, en men is daar niet blij mee: 61% vindt het geen goede ontwikkeling, 11% een goede ontwikkeling terwijl 28% er geen mening over heeft. Het zijn over het algemeen de grote(re) distributeurs die dit PSI-plan positief beoordelen (zie tabel 6). Zij hebben grote opdrachtgevers die zich ook breed moeten oriën- teren en daar kun je dan als distributeur maar beter proactief bij betrokken zijn, zeggen ze. De tegenstanders van dit PSI-plan zijn, zo blijkt uit hun antwoorden, vooral bang dat hun opdrachtgevers op de PSI andere distributeurs tegenkomen en met hen zaken gaan doen. Ook zijn ze bang dat hun opdrachtgevers op de PSI misschien wel rechtstreeks bij suppliers gaan bestellen. Je moet opdrachtgevers niet te wijs maken, vinden ze. Uit de antwoorden blijkt ook dat sommige distributeurs bang zijn dat dit een eerste stap is naar de uitschakeling van het instituut ‘distributeur’. Verder weten de distributeurs eigenlijk ook niet of een bezoek aan de PSI bij de opdrachtgevers het beeld van de promotionele producten branche positief of negatief zal beïnvloeden. Een kwart denkt dat opdrachtgevers een positiever beeld van de branche krijgen, een kwart denkt dat het negatief is en de helft zegt het niet te weten. Opdrachtgevers zouden positief verrast kunnen zijn over de branche door het grote en professionele aanbod op de PSI, maar dat beeld kan negatief beïnvloed worden door het vrij indentieke aanbod van producten op de PSI waarbij de opdracht- Allen <0,5 mln 0,5 - 1 mln 1 – 2 mln 2 - 5 mln 5+ mln Omzet onbekend n= 96 27 23 15 11 6 14 % % % % % % % Ik vind dit een goede ontwikkeling 11 7 13 7 - 50 14 Ik vind dit een slechte ontwikkeling 61 74 57 73 91 - 29 Ik heb er geen mening over 28 19 30 20 9 50 57 Totaal 100 100 100 100 100 100 100 Tabel 6: Enthousiasme bij distributeurs om opdrachtgevers toe te laten op PSI, naar omzet distributeurs gever door de vele bomen het bos niet meer ziet. Het zou de bekende vooroordelen van opdrachtgevers over promotionele producten (veel van hetzelfde, weinig vernieuwing) alleen maar versterken. Samengevat, met name de kleinere distributeurs zijn (nog) niet gecharmeerd van het PSI-plan om opdrachtgevers naar de beurs te halen. Slotconclusie Het jaar 2016 maakt tot dusverre de hoge verwachtingen behoor- lijk waar. Omzetten blijven groeien, zij het niet voor iedereen. De focus voor distributeurs blijft gericht op commerciële activitei- ten. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en men zal attent moeten blijven op kostenbesparingen, want de marges blijven onder druk staan. Wie in staat is om de steeds meer eisende opdrachtgever goed te bedienen wordt spekkoper. En daarmee blijft de promotionele producten branche voor veel distributeurs een vak waarin men met veel plezier werkt, zeker nu de crisis toch wel definitief achter ons lijkt te liggen. (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5