PromZ Vak 02-2016

z 2016 - nummer 2 - www.promz.nl 15 2016 belooft nog steeds een goed jaar te worden 8 Allen Opdrachtgevers zijn positiever Opdrachtgevers zijn net zo positief Opdrachtgevers zijn negatiever Geen oordeel n= 96 35 34 12 15 % % % % % Ik werk met meer plezier in deze branche dan een paar jaar geleden 18 29 15 - 20 Ik werk met evenveel plezier in deze branche als een paar jaar geleden 66 68 64 58 67 Ik werk met minder plezier in deze branche dan een paar jaar geleden 16 3 21 42 13 Totaal 100 100 100 100 100 Tabel 3: Oordeel distributeurs over de positiviteit van opdrachtgevers, naar plezier in het werk door distributeurs n= 96 % Eerste kwartaal 4 Tweede kwartaal 10 Derde kwartaal 9 Vierde kwartaal 57 Dat varieert 20 Totaal 100 Tabel 4: Kwartalen met de hoogste omzet, volgens distributeurs met minder plezier werken, zagen zich geconfronteerd met een omzetdaling in het eerste kwartaal van 2016. Wie zei ook weer dat geld niet gelukkig maakt…? Niet alleen de omzet is mede bepalend voor het plezier in het werk, tabel 3 laat zien dat ook de houding van de opdrachtge- vers meespeelt. Aan de distributeurs is gevraagd of ze hebben gemerkt of opdrachtgevers wat positiever zijn dan een paar jaar geleden, even los van de orders die ze plaatsen. Ruim een derde vindt dat opdrachtgevers positiever zijn, eveneens ruim een derde vindt ze net zo positief als voorheen en de rest denkt dat ze negatiever zijn of weten het niet. Tabel 3 laat zien dat distributeurs die vinden dat opdrachtgevers positiever zijn dan een paar jaar geleden, over het algemeen zelf ook veel positiever in het vak staan. Distributeurs die vinden dat opdrachtgevers wat negatiever zijn, zijn zelf ook wat negatiever. Omzetgroei, maar ongelijk verdeeld Die positiviteit van opdrachtgevers is niet voor iedere distribu- teur herkenbaar geweest in het eerste kwartaal. De helft van hen ziet het nog niet in de omzet terug. Dat zegt overigens niet alles, want slechts 4% van de distributeurs behaalt doorgaans de meeste omzet in het eerste kwartaal van het jaar (57% behaalt de hoogste omzet in het vierde kwartaal, zie tabel 4). Maar in het eerste kwartaal worden natuurlijk wel de fundamenten gelegd voor de omzet in de rest van het jaar. Als het om de verwachting voor het totale jaar 2016 gaat dan blijkt dat 23% van de distributeurs zijn omzetprognose naar boven toe heeft bijgesteld op basis van de resultaten in het eer- ste kwartaal. 15% stelde de omzetprognose neerwaarts bij en 62% liet het onveranderd. De bijstellingen in de prognoses zijn verklaarbaar: bijna de helft van de distributeurs boekte in het eerste kwartaal van 2016 een hogere omzet dan in het eerste kwartaal van 2015. Gewogen (dus gecorrigeerd naar omzetklasse) was die omzetgroei niet minder dan 19,2%. De andere helft van de distributeurs boekte dezelfde omzet (23% van de distributeurs) of een lagere omzet (24%) dan in het eerste kwartaal van 2015. Bij de groep distributeurs met een lagere omzet ging het gewogen om 9,4% omzetdaling in het eerste kwartaal. Bij elkaar zijn er dus méér distributeurs die in omzet groeiden en die groei was ook 2x zo hoog als de omzetdaling van de kleinere groep andere distributeurs die hun omzet zagen dalen. Omzetgroei dus, maar die groei is ongelijk verdeeld. Degenen die hun omzetprognose naar boven bijstelden deden dat met gemiddeld 14,4%, degenen die de omzetprognose naar beneden bijstelden deden dat met gemiddeld 16,7%. Alles bij elkaar opge- teld betekent dit toch dat de omzetverwachting voor het hele jaar 2016 na afloop van het eerste kwartaal iets hoger is komen te lig- gen dan de toch al hoge omzetverwachtingen die men eind 2015

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5