PromZ Vak 01-2016

2016 - nummer 1 - www.promz.nl 7 C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) Wil de echte distributeur opstaan? Ton Löbker (Compacon): ‘CSR ligt alweer achter ons’ Textiel terug naar Twente VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË maart 2016 - nummer 1 Rondvraag: IS 'SERVICE' HET NIEUWE GOUD? PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement a.i.: Hans Janssen Advertentie-acquisitie: Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic: Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Annemarie Smit Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. 9 Partnerships als usp Economische malaise kan vaak aanleiding zijn om veranderingen in een branche of keten te versnellen. Die ontwikkeling zie je nu ook in onze branche. In de achter ons liggende jaren hebben zowel suppliers als distributeurs te maken gekregen met grote veranderingen, zo niet problemen. Daar hebben we in dit vakblad vaak genoeg over geschreven, vooral over de specifieke gevolgen voor distributeurs. Wat wellicht onderbelicht is gebleven zijn de grote veranderingen waar suppliers mee geconfronteerd werden. Zij raakten klanten kwijt door faillissementen, of fusies en, werden uiteraard ook geconfronteerd met de gevolgen van een teruglopende markt. Je ziet dan ook dat suppliers er steeds meer aan is gelegen klantrelaties te optimaliseren en de omzet per klant te vergroten. In dat kader hoor je ook steeds vaker over het gezamenlijk optrekken van suppliers en distributeurs, bijvoorbeeld bij tenders maar ook als het gaat om voor de eindklant belangrijke issues (compliance, financiële draagkracht etc.) Ze zitten samen met de eindklant aan tafel en presenteren ieder vanuit eigen verantwoordelijkheid en expertise. De supplier kan alles vertellen over de ‘achterkant’ als herkomst van de producten, voorraadposities etcetera. De distributeur focust zich op de ‘voorkant’ zoals het in te zetten productassortiment, creativiteit, advies en ondersteuning van de eindklant via zijn accountmanagement. In toenemende mate vinden opdrachtgevers deze samenwerking van suppliers en distributeurs getuigen van professionalisme, zo valt te beluisteren. Deze bundeling van krachten kan voor – grote - opdrachtgevers immers meer zekerheid betekenen op alle belangrijke aspecten die met de inkoop en inzet van promotionele producten te maken hebben. Samenwerking straalt ook professionalisme uit in die zin dat beide partijen ermee overbrengen dat ze samen sterker staan en samen het belang van de eindklant voorop stellen. En daar profiteren weer zowel distributeurs als suppliers van. Suppliers en distributeurs geven steeds vaker aan dat ze in zijn voor partnerships, dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de laatste Europese Industry Barometer van de PSI. Het is misschien een goed idee om de bestaande supply chain als toegevoegde waarde in te zetten richting eindklanten. Een voor de eindklant zichtbaar partnership tussen suppliers en distributeurs, ieder vanuit zijn eigen discipline, kan met name een usp zijn voor distributeurs richting de markt.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5