PromZ Vak 01-2016
2016 - nummer 1 – www.promz.nl 51 z (advertentie) ‘Oude liefde roest niet!’ 9 In de begintijd kreeg de nieuwe branchevereniging PPP onderdak bij Het Portaal, toen al organisator van de beurs PromZ Event en uitgever van PromZ Magazine. De vereniging begon met zo’n 150 leden en wist in rap tempo het ledental te verdubbelen. De markt is in al die jaren tussen pakweg 1990 en nu veranderd, maar op onderdelen ook hetzelfde gebleven, stelt Van der Vliet vast. Bepaalde issues zijn evergreens. Wet- en regelgeving, bijvoorbeeld. “Een loopje nemen met wet- en regelgeving moest je toen niet doen, en nu helemaal niet,” vindt Van der Vliet, die als PPP-voorzitter ook graag de focus legde op wetgeving, met name wat betreft de controle op fabrikanten en producten in het Verre Oosten. Hij kijkt met plezier terug op zijn voorzitterschap. "En ach, de vraag ‘what’s in it for me?’ is voor alle verenigingen van alle tijden. Het is helaas niet anders, terwijl iedere branche alleen maar gebaat is bij een sterke organisatie waar zoveel mogelijk bedrijven uit de branche lid van zijn. Dat hoef je toch niet uit te leggen?” Winschoten Van der Vliet houdt het vakgebied bij – al was het ook maar omdat hij docent in een deelgebied van de marketingdiscipline is. Waar verbaast hij zich over? “Dat de keten zo in beweging is, met name het feit dat distributeurs zelf rechtstreeks importeren vanuit het Verre Oosten. Ik begrijp wel dat het meer indruk maakt op je buurman als je zegt dat je morgen naar Hong Kong vertrekt dan naar Winschoten, maar waarom laten distributeurs de import van promotionele producten niet gewoon over aan de groothandel? Zijn die distributeurs slim bezig? Ze kopen het product dan wel wat goedkoper in, maar denken ze er wel aan om hun tijd en reiskosten, ommaar een paar zaken te noemen, ook toe te rekenen aan dat product? Plus het risico wat ze lopen als de container op de kade in Rotterdam staat en de deuren opengaan… In mijn tijd had je zo ongeveer alleen de Stibat, maar de wetgeving op het gebied van milieu wordt met de dag strenger. Laat die klus toch lekker over aan de groothandel! Zeker die groothandels die zich beseffen dat ze ook niet alleen meer kunnen functioneren als dozenschuivers, maar full service moeten bieden.” Fascinerende branche Oude liefde roest niet. Hij zou best wel weer iets willen doen in de promotionele productenbranche. “Ik zei al dat ik het al snel een fasci- nerende branche vond. Met creatieve, spraakmakende mensen ook. Ik mis de creativiteit wel eens, en het zakendoen. Onderwijzen, wat ik nu al sinds 2006 doe, is toch wel een heel andere tak van sport. Mijn ken- nis, expertise en dosis levenservaring die ik inmiddels heb opgedaan, zou ik best weer willen inzetten binnen de branche, bijvoorbeeld op bestuurlijk niveau bij het PPP of de Europese branchevereniging. Ik zou me er sterk voor maken om distributeurs ervan te weerhouden zelf te importeren. Ik denk ook dat de branche er goed aan doet om de traditionele volgorde in de keten van fabrikant naar groothandel naar distributeur, die vervolgens weer levert aan de eindklant, zo goed mogelijk overeind te houden. Als distributeurs de keten op de kop zetten, moeten ze niet gek opkijken als de groothandels besluiten de distributeurs over te slaan om rechtstreeks eindklanten te bedienen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5