PromZ Vak 01-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 49 8 J urist Peter van der Vliet (69), die ruim 12 jaar werk- zaam was bij Ahold - en voor die onderneming o.a. de export had opgezet – kon begin jaren ’90 geen dop- erwt meer zien. Hij verliet de grootgrutter en kwam via wat omzwervingen en een headhunter terecht bij ITI. Samen met mensen als Stef van der Velde, Peter Delhaas en Albert van Weerd gaf hij leiding aan ITI (Image Trading International), des- tijds een gerenommeerde supplier. “Ik was een beetje beducht dat ik in een wereld van vlaggetjes en hoedjes terecht zou komen. Maar al snel vond ik het een fascinerende industrie. De keten was toen ook nog erg overzichtelijk, ieder had zijn eigen functie en rol. ITI haalde bijna al zijn producten uit het Verre Oosten, en ging nooit rechtstreeks." Hond uitlaten ITI werd overgenomen door Antalis. Even daarvoor, met de mis- lukte management buy out nog maar net achter de kiezen, had Van der Vliet ITI al verlaten. Begin 2001 ging hij als interimmana- ‘Waar zijn ze gebleven?’ Mensen die het vak vaarwel hebben gezegd, maar iedereen nog wel kent. Wat doen ze nu? Komen ze weer terug in het vak? Hoe kijken ze nu aan tegen het vak? ‘Oude liefde roest niet!’ Peter van der Vliet ( ITI, PPP): TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: LUZAN VEENENDAAL Waar zijn ze gebleven? ger bij Lensen aan de slag, nog geen jaar later stapte hij over naar PSL Europe en daarna naar Recto Lennox om (toen al) te kijken of een aantal distributeurs gezamenlijk konden opereren met één showroom en back office. Maar dat project sneuvelde. Na nog een “gesprekje” met Rutger de Planque (toen nog PF Concept), een “jobje” voor Xindao, en gesprekken met Van Weerd en Delhaas om mee te doen in het door hen in 2003 opgerichte Image4You, stelde Van der Vliet vast dat hij de branche maar achter zich moest laten. “Toen heb ik een jaar lang de hond uitgelaten en het gras gemaaid. Dat bleek ook niks voor mij te zijn. Toen kwam mij ter ore dat ze bij de Hogeschool Rotterdam zaten te springen om mensen met praktijkervaring en onderwijsbevoegdheid. Als meester in de rechten heb je volledige onderwijsbevoegdheid, en zo kon ik er direct als docent aan het werk.” Hij begon met 6 uur lesgeven in internationaal recht, nu is dat bijna fulltime in sportmarketing en –management. “Ik heb door mijn opleiding en werk ruim voldoende marketingkennis, en daarnaast heeft veel affiniteit met sport,” licht hij toe. “Ik heb op eredivisieniveau gebasketbald, in de A-klasse getennist en ik ben tennisleraar geweest. Nu doe ik vooral veel aan golf.” Misser Van der Vliet kennen we niet alleen van ITI, hij was ook de eerste voorzitter van het PPP, de branchevereniging die in 2002 werd opgericht. Grondleggers van het PPP (Platform Promotional Products) waren Van der Vliet, Hans Janssen, Thomas Hendriksen, Hidde Proost en Edmond Jacobs. Van der Vliet was al voorzitter van de sales promotionclub die eind jaren ’90 opging in de direct marketingclub DMIN, die toen DMSA ging heten. Die stap bleek een misser. Er ontstond nogal wat onvrede binnen de promotio- nele sectie. “We betaalden de DMSA te veel en we kregen er te weinig voor terug,” vat Van der Vliet de reden voor vertrek bij de DMSA (nu DDMA) samen. Peter van der Vliet
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5