PromZ Vak 01-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 45 8 een goede reputatie. We hebben een bedrijf overgenomen dat al jaren draait. We weten wat we de eerste maanden moeten doen en mogen verwachten. We hebben al heel wat overbodige kosten eruit gesneden. We gaan rustig om met onze liquide middelen om de voorraden goed op peil te kunnen houden en straks de nodige investeringen te kunnen doen.” Strijbos en Verwaal doelen met name op de investeringen die gedaan moeten worden om het assortiment aan te vullen met nieuwe artikelen, de eerste proeve van bekwaamheid van het nieuwe PSL Europe. Verwaal vertelt dat PSL Europe de collectie al heeft teruggebracht naar 220 unieke artikelen, waarvan 100 op voorraad. Naast het netwerk aan nieuwe fabrieken, werkt PSL Europe ook nog met de Sweda-fabrieken. Er liggen momenteel rond de 20 nieuwe producten op de plank, en het plan is om die in het tweede kwartaal van dit jaar te lanceren. “Op de PSI, waar je normaalgesproken je nieuwe artikelen presenteert, zijn we er ook heel open over geweest dat we pas later dit jaar met noviteiten kunnen komen.” Inhaalslag doormaken Hoe wil PSL Europe zich profileren? Verwaal: “PSL Europe blijft een niche speler met de focus op elektronica, dat zit in ons DNA. We blijven ook aandacht houden voor artikelen met eigen design, we hebben nog steeds banden met de designstudio in Hong Kong en we gaan samenwerken met externe designers. Men kent ons vooral van de speciale aanvragen, en dat blijft zo. Maar we zijn er ook voor de standaardorders van een paar honderd powerbanks of usb-sticks. We hopen dat distributeurs ons ook steeds meer voor de dagelijkse orders gaan inschakelen, en niet vooral aan PSL Europe denken als het om custom made gaat. We maken op het gebied van service een enorme inhaalslag door. Onze voorraad ligt niet meer in China, maar in Duitsland. We kunnen nu in drie tot vijf dagen leveren, tegen lagere prijzen omdat we ook niet meer gebruik hoeven te maken van luchtvracht en de tussenlaag in Hong Kong is geschrapt.” Plug & play De hele set up om vanuit het Verre Oosten magazijn te houden en van daaruit de hele wereld te bedienen, was niet meer van deze tijd, zeggen Strijbos en Verwaal. “We hebben eerst onderzocht of we voorraad houden en bedrukken in eigen huis in Europa konden oppakken. Voorraad houden, dat zou wel lukken, maar de investering in een drukkerij zou te hoog worden. Bovendien hadden – en hebben – we de nodige expertise niet. We hebben in de bekende landen als Hongarije, Polen en Roemenië gekeken, maar snel werd duidelijk dat de keuze daarop niet zou vallen. Om de hele operatie snel voor elkaar te kunnen krijgen, kozen we voor de tweede optie: plug & play, inhaken bij een bestaande partij, en dat werd elastoform, waar we gebruik maken van de magazijnen, inhouse printing en de logistieke (verzend)diensten.” Het plan om voorraad, decoreren en distributie van China naar Duitsland te brengen, was al rond in de zomer van 2015. Ook het inkoopproces kwam op het bordje van Strijbos en Verwaal te liggen: de verzelfstandiging van PSL Europe was in gang gezet, temeer daar ook PSL-man Paul So inzag dat de oude situatie niet meer voldeed aan de huidige eisen. Snelheid van leveren Arthur Strijbos (l) en Martijn Verwaal

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5