PromZ Vak 01-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 43 9 Araco haalt textiel terug naar Twente Functionele premiums In het kader van duurzaamheid, waar steeds meer eindklanten oog voor krijgen, zijn kleinere oplagen een trend, evenals de groeiende aandacht voor functionele premiums. Die zijn langer in gebruik bij de ontvangers en hebben daarmee minder impact op het milieu omdat ze pas na langere tijd (of helemaal niet) op de afvalberg belanden. “Handdoeken zijn functioneel. En je hebt ze altijd en overal nodig. Met t-shirts gaat het ook die kant op, die worden ook in onze industrie steeds meer beschouwd als functi- onele producten omdat ze de plaats innemen van overhemden,” zegt Greftenhuis. “Handdoeken zijn ook promotionele klassiekers. Een handdoek is een ‘warm’ geschenk, vooral die eigenschap zorgt ervoor dat het altijd een gewild product is geweest en blijft.” Zorg voor het milieu maakt integraal deel uit van het alge- mene beleid van Araco, aldus Greftenhuis. “Wij voldoen aan de geldende milieuwet- en regelgeving. We proberen de milieube- lasting van onze activiteiten op ieder gebied te verkleinen. Daarbij hebben brongerichte maatregelen onze voorkeur boven effectge- richte maatregelen. Minder energie verbruiken levert bovendien een kostenbesparing op. We zijn altijd op zoek naar betaalbare duurzame alternatieven voor producten uit ons assortiment. Het hanteren van een geïntegreerd kwaliteit- en milieumanagement volgens de richtlijnen van de ISO 9001 en ISO14001 helpt ons hierbij. En als internationaal bedrijf met vestigingen in China en Oost-Europa hebben we ons aangesloten bij het Business Social Compliance Initiative." Greftenhuis wil, bijvoorbeeld, zich voor de inkoop van textiel voor handdoeken meer gaan richten op één fabriek in Europa, bijvoor- beeld in Turkije of Bulgarije, in plaats van het ver weggelegen Verre Oosten. Bovendien, stelt hij, in China en Bangladesh wordt niet altijd milieuvriendelijk en conform (kwaliteits)eisen geprodu- ceerd, iets wat in de meeste Europese landen (al) veel beter onder controle is. “Het is hier allemaal wel iets duurder, maar door de strengere wet- en regelgeving en de eisen op het gebied van compliance wordt Europa steeds belangrijker wat betreft produc- tie van promotionele producten.” Greftenhuis werkt graag met landen in Oost-Europa. “Een goede erfenis van het communisme is dat ze doen wat je vraagt, en dat er niets te koop is. Daarom kun je erop vertrouwen dat er wordt gewerkt met de stof, het garen enzovoort die jij of je leveranciers aanleveren. Dat maakt de controle ook een stuk makkelijker. Chinezen zijn zelf allemaal ondernemers die weer met hun eigen toeleveranciers en produc- ten werken waar jij als opdrachtgever niet altijd weet van hebt.” In Roemenië en sinds kort ook Moldavië doet Araco veel op het gebied van voorraad houden, produceren, drukken en borduren. In de fabriek in Roemenië zijn inmiddels 160 mensen werkzaam, en in Moldavië zijn er net 50 aan de slag gegaan. Greftenhuis wil in Moldavië vooral custom made textiel onderbrengen. Hechtere samenwerking Duitsland is een belangrijke (groei)markt voor Araco. Maar Nederland is nog steeds Araco’s grootste markt. “Iedere supplier zoekt manieren om klanten te krijgen, en vooral ook te houden. Daar moet je tegenwoordig echt méér voor doen, en dat geldt ook voor de distributeurs richting hun eindklanten, zeker door de impact van het internet,” zegt Greftenhuis. Distributeurs zul- len in zijn ogen genoegen moeten nemen met lagere marges. Dat betekent dat ze het werk met minder mensen moeten doen en dientengevolge meer op het bordje van de supplier moeten willen en durven leggen. Hij verwacht dat de samenwerking met distributeurs nauwer gaat worden, zodat distributeurs zich kunnen concentreren op verkoop en andere handelingen kun- nen overlaten aan hun suppliers. Suppliers kunnen ook een deel van de service richting eindklant voor hun rekening nemen, stelt Greftenhuis. “Waarom moet een distributeur overal tussen zit- ten? Waarom zou hij niet tegen een eindklant kunnen zeggen dat die handdoeken bij Araco vandaan komen en dat hij met een vraag of een klacht via een speciaal servicenummer direct contact kan opnemen met Araco? Suppliers kunnen uit eerste hand alle informatie geven die nodig is, en klachten oplossen. De hogere marges – en de risico’s - liggen toch ook meer aan de kant van de suppliers, dus waarom zou je als distributeur niet meer aan sup- pliers overlaten? Een hechtere samenwerking is wat mij betreft de weg die de branche moet inslaan om uiteindelijk de eindklant unieke service te kunnen geven, een service die hij zeker niet kan verwachten bij het kopen via het internet.” Henk Greftenhuis

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5