PromZ Vak 01-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 39 Wil de echte distributeur opstaan? 9 en daarmee het risico van het product verandert (bijvoorbeeld: toevoegen artwork, het weglaten of niet aanbrengen van noodza- kelijke waarschuwingen, tekens of andere informatie) dan neemt hij de verantwoordelijkheid voor wat betreft de compliance over van de importeur en wordt wettelijk gezien de fabrikant. De ‘distributeur’ nader bekeken Wat moet de ‘distributeur’ zoals de sector hem ziet dan doen? Dat is een mix van hetgeen een distributeur en fabrikant moeten doen zoals officieel omschreven: 1. De distributeur is een filter en hij mag geen producten leveren waarvan hij weet of op grond van de hem ter beschikking staande gegevens beroepshalve had moe- ten vermoeden dat zij niet aan de wetgeving voldoen. Distributeurs moeten contact opnemen met de importeur of fabrikant om alle twijfels over de conformiteit van het product weg te nemen en in geval van twijfel de overheid informeren. 2. De distributeur is ervoor verantwoordelijk, stelt vast dat, op het product de vereiste markering(en), zoals eventueel CE-markering, duurzaam zijn aangebracht. 3. De distributeur (hier als "Fabrikant") bewaakt dat aspec- ten die belangrijk zijn voor de compliance van het product bijvoorbeeld door het proces van het aanbrengen van het merk niet veranderen. In feite moet u een risico beoordeling kunnen doen van dit proces. Geen schadelijke chemicaliën gebruiken, geen mechanische aspecten van het product veranderen, etc. 4. De distributeur (hier als "Fabrikant") zorgt dat het pro- duct vergezeld gaat van de vereiste documenten (bijv. EU-conformiteitsverklaring) en van instructies en informatie aangaande de veiligheid, in een taal die de consumenten en andere eindgebruikers gemakkelijk kunnen begrijpen, als dit in de toepasselijke wetgeving is vereist. In dat kader moet u ervoor zorgen dat uw eindklant weet naar welke landen hij het product wel (en welke dus niet) mag uitleveren. 5. De distributeur zorgt ervoor dat de geregistreerde handels- naam of merknaam en het contactadres van de eindklant (zie ad 5 hiernaast) op het product is aangebracht of, wan- neer dit door de afmetingen of de fysieke kenmerken van de producten niet mogelijk is, op de verpakking en/of op de begeleidende documenten, en dat op het product een type-, partij- of serienummer dan wel een ander identificatiemid- del is aangebracht. 6. De distributeur (bijvoorbeeld als gemachtigde van de eind- klant) helpt zijn klant, die als merkeigenaar fabrikant is, vaak in deze onwetendheid. Hij ondersteunt bijvoorbeeld de klant bij het bijhouden, bewaken en afhandelen van klachten en verleent namens de eindklant medewerking aan autoritei- ten indien er acties nodig zijn, mocht er toch een situatie van non-compliance komen. 7. De distributeur (hier als Fabrikant en/of bijvoorbeeld als gemachtigde van de eindklant) zorgt ervoor dat de traceability in stand blijft. Als er onverhoopt iets gebeurt, moet elke marktdeelnemer kunnen worden geïdentificeerd en wel gedurende een periode van tien jaar nadat het pro- duct is geleverd. Kortom in een bewaakte structuur de juiste vragen stellen en iets vinden van de antwoorden, ook die u niet krijgt. Product compliance is een complexe materie en het kan dan ook niet anders dat dit invloed zal hebben op de wijze waarop u zaken doet. Als uw klant zal worden aangesproken op non compliance als merkeigenaar (en daarmee formeel fabrikant) rekent hij op uw competentie. Uw professionaliteit zal ook hierin het verschil maken. (bron the ‘Blue Guide’ on the implementation of EU product rules - version 1.1 - 15/07/2015 http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/12661 ) Ad 5: Deze situaties zijn mogelijk. 1. Product gemaakt in China. Merknaam van de Chinese pro- ducent. Op het label staat het adres van een gemachtigde partij binnen de EU voor die Chinese importeur en de rol die daarbij staat is “fabrikant” (manufactured by). 2. Product gemaakt in China. Het label heeft het merk van de importeur. Op het label staat het adres van de importeur en de rol die daarbij staat is “fabrikant” (manufactured by).  3. Product gemaakt in China. Het label heeft het merk van de eindklant en ook het adres van de eindklant als “fabri- kant” (manufactured by) of als alternatief het adres van de laatste partij die de rol van fabrikant wettelijk heeft gekregen, waarschijnlijk de distributeur (volgens de defi- nitie van de branche). Dan kan er ook op staan: produced by “de distributeur” for “de eindklant” met adresgegevens van de distributeur. Dit gemaakt door-voor is waarschijnlijk voor de sector promotionele producten een zeer elegante oplossing (of de "per adres" oplossing met de distributeur als gemachtigde). In al deze gevallen geldt dat als dit niet op het product kan, dat dit dan op bijgevoegd materiaal moet staan (niet alleen de verpakking) met de instructie dat deze gegevens goed bewaard moeten worden. Of consumenten dat ook doen is niet relevant, maar verpakking gooien ze zeker weg, dus alleen daarop ver- melden is onvoldoende.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5