PromZ Vak 01-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 37 8 Of het product nu wordt weggeven of gekocht, de merkeige- naar is de partij met de eindverantwoording. Hiervoor is gekozen omdat de consument in deze maatschappij de belofte van het merk koopt/krijgt. De merkeigenaar moet er voor zorgen dat er in de keten vragen worden gesteld en hij moet iets vinden van de antwoorden. De fabriek als zodanig speelt wel een rol maar alleen een uitvoerende, draagt geen eindverantwoordelijkheid. Natuurlijk zullen partijen in de keten proberen eventuele schade te verhalen maar dat speelt bij product compliance wetgeving geen rol, dat is een privaatrechtelijke zaak. De rollen nader bekeken Bij het bepalen van de rol gaat het dus niet om welke omschrij- ving of invulling u zelf aan het begrip geeft, het gaat erom wat is vastgelegd in het Nieuw Wetgevend Kader. Als het gaat om pro- duct compliance is de ‘Blue Guide’ het naslagwerk. Goed leesbare teksten, ook in het Nederlands. Dit document is verplichte kost voor het management van ondernemingen in de handelsketen. Weten wat uw rol is, wat u van uw toeleverancier mag verwach- ten, en wat uw klant voor zijn kiezen krijgt, is altijd essentieel, dus ook als het gaat om product compliance. U heeft in vele gevallen meerdere rollen per product, en ook verschillende. Wat staat er nu in deze guide bij de diverse rollen? De Fabrikant De fabrikant is een natuurlijke of rechtspersoon die verantwoor- delijk is voor het ontwerpen of vervaardigen van een product en het onder zijn eigen naam of handelsmerk in de handel brengt. De definitie bevat twee cumulatieve voorwaarden: de persoon moet het product vervaardigen (of laten vervaardigen) en onder zijn eigen naam of handelsmerk in de handel brengen. Indien het product dus onder de naam of het handelsmerk van een andere persoon wordt verhandeld, wordt die persoon als de fabrikant beschouwd. In het geval van promotionele producten maakt u in de meeste gevallen de eindklant tot fabrikant. Wist u dat? Weten zij dat? De Gemachtigde Ongeacht of hij al dan niet in de EU is gevestigd, mag de fabri- kant een gemachtigde in de Unie benoemen om namens hem bepaalde taken uit te voeren. Let wel: dit is niet een economische gemachtigde, een agent of vertegenwoordiging. Doet u in veel landen zaken dan kan het interessant zijn om met een gemachtigde te werken. U houdt daarmee het delen van informatie over product compliance gescheiden van het commerciële circuit. De gemachtigde is in feite een "per adres" van de merkeigenaar. De Importeur De importeur is een in de Unie gevestigde natuurlijke of rechts- persoon die een product uit een derde land in de Unie in de handel brengt. Zijn verplichtingen zijn gebaseerd op de verplich- tingen van de fabrikant. De importeur moet waarborgen dat de fabrikant aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De importeur is geen gewone wederverkoper van producten, hij speelt een sleutelrol bij het waarborgen van de conformiteit van de inge- voerde producten. Dit spreekt voor zich en hier kan geen misverstand over bestaan. In veel gevallen zal de importeur de partij zijn die in eerste instantie zorg draagt voor product compliance, aanleg van het zogenaamde technische dossier, en het bewaken van hetgeen wordt geproduceerd door middel van een systeem van inspecties en audits. De Distributeur De distributeur is een natuurlijke of rechtspersoon in de toe- leveringsketen, verschillend van de fabrikant en de importeur, die een product op de markt aanbiedt. In tegenstelling tot de gemachtigde hoeven detailhandelaars, groothandelaars en andere distributeurs in de toeleveringsketen geen voorkeurs- relatie met de fabrikant te hebben. Een distributeur verwerft producten voor verdere distributie van een fabrikant, een impor- teur of van een andere distributeur. Als een distributeur de partij is die iets toevoegt aan het product
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5