PromZ Vak 01-2016
36 V eel ondernemers worstelen met de vraag wie nu eigenlijk waarvoor verantwoordelijk is als het gaat om product compliance. Bij zo iets belangrijks mag daar geen discussie over zijn. Zowel vanuit de overheid naar het bedrijfsleven als tussen de bedrijven onderling moet het hel- der zijn wie wat moet doen De vragen komen vaak niet voort vanuit de wetgeving, maar vanuit onduidelijkheid over de rol- len, soms omdat de branche deze rollen zelf anders benoemt. TEKST: CASPAR TER HORST Op verzoek van PromZ Vak heeft Caspar ter Horst, co-founder en MD van ProductIP, bijgaand artikel geschreven over compliance, met het accent op de promotionele productenbranche. Hij neemt verwachtingen en verantwoordelijkheden van de diverse partijen in de branche onder de loep, met name die van de distributeurs. Wil de echte distributeur opstaan? Wie bent u eigenlijk? Veel ondernemers zien de leverancier, bijvoorbeeld die in China, als de fabrikant en zichzelf als importeur en/of distributeur. Maar is dat eigenlijk wel juist? Er zijn in het Nieuw Wetgevend Kader (NWK) 4 rollen beschreven; Fabrikant, Gemachtigde, Importeur en Distributeur, en daaraan diverse verantwoordelijkheden gekoppeld. Laten we deze twee voorstellingen eens met elkaar vergelijken. Over ProductIP Een website waar u 24/7 een zeer complete lijst met verwijzin- gen naar relevante EU en nationale wetgeving voor non-food consumentenproducten kunt genereren. Het gaat hierbij zowel over wetgeving aangaande het product en over de operationele kant van het op de markt brengen van dat product, bijvoorbeeld verplichte recycling schema's De insteek bij het maken van deze lijst is hetgeen u al kent, uw product. Deze checklist is de basis voor een zogenaamd technisch dossier, de onderbouwing voor product compliance. Via het webportaal heeft u toegang tot uw eigen dossiers, kunt u leveranciers uitnodigen om daarin te participeren, en kunt u uw klanten inzicht geven in uw inspan- ning. Wereldwijd werken inmiddels 8500+ ondernemingen met ProductIP.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5