PromZ Vak 01-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 31 9 H et aandeel internationale bezoekers was licht geste- gen, maar Duitsland leverde nog altijd het grootste deel van de bezoekers, gevolgd door Nederland, België, Italië en Oostenrijk . Ook de Nederlandse suppliers, die PromZ Vak op de PSI sprak, waren ronduit tevreden over het aantal contacten en de kwaliteit van de bezoekers. Ook in het PromZ Pavilion was het bedrijvig en heerste een optimistische stemming. Met de PromZ Bar –zoals altijd - in het hart, presenteerden de Nederlandse branchever- eniging PPP en ruim 20 suppliers uit voornamelijk Nederland en België, zich in dit paviljoen. Op de eerste PSI-dag werden in de PromZ Bar de eerste Belgische onderscheidingen voor de Product Media Advisor of the Year uitgereikt (goud: Gemaco, zil- ver: Van Bavel, brons: Sky-O en publieksprijs: Pronel). Aan het eind van de tweede beursdag kwamen vele relaties van PromZ Vak naar het happy hour voor Hans Janssen ter gelegenheid van zijn afscheid van Het Portaal Uitgevers. Onder meer PPP- voorzitter Edwin Bouman sprak warme woorden. Namens het PPP deed hij Janssen – met name vanwege de symboliek - een verrekijker cadeau. Europees onderzoek Uit Europees onderzoek van de PSI (de tweejaarlijkse Industry Barometer, waar in totaal 1557 Europese suppliers en distributors aan mee deden) komt naar voren dat suppliers en distributors in 2015 meer hebben omgezet dan in 2014. Een groot deel van hen (84,3% van de suppliers en 82,9% van de distributors in heel Europa) geeft aan in de komende vijf jaren een omzetstijging van ruim 10 procent te verwachten. • Zowel suppliers als distributors denken dat de meeste omzet gaat komen uit branches als automotive, food, financial/ insurance, bouw, retail en toerisme. De PSI 2016 trok 16.810 bezoekers en 932 exposanten. Dat is een groei ten opzichte van 2015 toen de aantallen respectievelijk uitkwamen op 16.218 en 878. Ook het aandeel internationale bezoekers was licht hoger. Volgens de organisatie, die spreekt van een ‘goed niveau’ van de beurs, was dit jaar met betrekking tot aantallen exposanten en bezoekers de beste PSI-beurs van de laatste 6 jaren. PSI 2016 scoort tevreden exposanten en bezoekers TEKST: KARIN SCHAPER • Tot de best verkochte producten in 2015, aldus suppliers en distributeurs, behoren textiel (t-shirts en polo’s), elektronica (usb-sticks en power banks) en kantoor- en schrijfwaren (bal- pennen), blijkt uit dit onderzoek. • Voor distributeurs zijn vertegenwoordigers, gedrukte catalogi, online shops en (vak)beurzen de belangrijkste verkoopkana- len. Suppliers noemen expliciet ‘vakbeurzen’ als heel belangrijk verkoopkanaal. • De uitkomsten laten zien dat met name de Nederlandse, Oostenrijke en Zwitserse suppliers internationaal opereren, maar liefst meer dan de helft van hen is (zeer) actief buiten de eigen landsgrenzen. Suppliers uit andere Europese landen richten zich vooral op hun nationale markten. • Het lijkt erop dat dit onderzoek uitwijst dat suppliers (en ook distributeurs) nauwere samenwerking met elkaar steeds belangrijker gaan vinden. Tenminste 25 procent van de sup- pliers, aldus het onderzoek, vindt het (erg) belangrijk dat ze samen met distributeurs de eindklant kunnen bezoeken als de distributeur ondersteuning nodig heeft bij het (verkoop)gesprek. Suppliers zien zichzelf dan in de rol van ‘consultant’. Deze uitkomst past goed in het voornemen van de PSI om vol- gend jaar ook eindklanten de kans te geven de PSI te bezoeken. Op officiële uitnodiging van distributeurs (PSI-leden) hebben zij op de derde beursdag toegang. Vanwege dit nieuwe concept gaat de PSI plaatsvinden op dinsdag, woensdag en donderdag (om precies te zijn op 10, 11 en 12 januari 2017). Het onderzoek quote een supplier als volgt: “Due to the fact that margins are getting smaller we believe that in the future suppliers and distributors should work more in partnerships.” En een distributeur wordt als volgt geciteerd: “We noticed stronger competition this year, it looks like we’ll have to get used to smal- ler margins.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5