PromZ Vak 01-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 29 9 10 jaar productenbranche onder de loep Dat komt ook tot uiting in de tevredenheid van distributeurs over hun marges. Rond 60% is daar enigszins of zeer tevreden over, een kwart is door de jaren heen niet tevreden maar ook niet ontevreden over de marges en minder dan 20% is enigszins of zeer ontevreden over de behaalde marges. In de jaren 2012 en 2013 was de ontevredenheid over de marges iets groter. Toch zien distributeurs de marges wel als een probleem. Elk jaar wordt aan hen gevraagd om spontaan aan te geven welke bedreigingen zij voor de branche zien en dan scoren aspecten als dalende marges (meer dan 30%) en goedkope aanbiedingen via internet (20%) erg hoog. Ook bezuinigingen bij opdrachtgevers werden als een bedreiging genoemd, met name in de crisisjaren 2012 en 2013. Catalogus en internet Zoals hiervoor aangegeven beschouwt ongeveer 20% van de distributeurs goedkope aanbiedingen via internet als een bedrei- ging. De vraag is in dit verband in welke mate opdrachtgevers gebruik maken van die online bestelmogelijkheden. Tabel 4 laat zien dat het online kopen van promotionele producten gestaag toeneemt. In 2008 gaf de helft van de opdrachtgevers aan nooit online promotionele producten te kopen, maar in 2015 was dat gedaald tot een kwart van de opdrachtgevers. Ruim de helft daarvan doet dat overigens zeer infrequent. In 2008 kocht 9% vrij vaak of altijd promotionele producten via internet, dat per- centage is bijna verdubbeld tot 17% in 2015. Kortom, het online kopen van promotionele producten groeit, maar niet heel erg snel. Opdrachtgevers die online inkopen blijken daarnaast ook nog steeds gebruik te maken van de meer traditionele inkoopvormen. Een zelfde ontwikkeling zien we bij de rol van de catalogus en de website van de distributeur. Gaf 14% van de opdrachtgevers in 2012 aan zich geheel via de catalogus te oriënteren op promo- tionele producten, in 2015 was dit gedaald tot 10%. Het geheel oriënteren via de website steeg van 31% in 2012 tot 41% in 2015, maar het grootste deel van de opdrachtgevers gebruikt beide media (55% in 2012 tegen 49% in 2015). Voorlopig zullen de Door de jaren heen blijft een creatief assortiment key distributeurs zowel met een catalogus moeten blijven werken als met een website. Daarbij fungeert de catalogus als inspiratiebron en worden websites geraadpleegd voor actuele prijsinformatie. Als een order via een website geplaatst wordt blijkt in vrij veel gevallen er toch ook nog wel telefonisch of ander contact tussen opdrachtgever en distributeur plaats te vinden. Conclusie De markt voor promotionele producten blijkt een tamelijk sta- biele markt te zijn waarbij de ontwikkelingen zich zowel aan de zijde van de opdrachtgevers als aan de zijde van de distributeurs tamelijk gelijkmatig voor doen. Het gaat natuurlijk om een totaal- beeld: er zullen de nodige individuele opdrachtgevers zijn met jaarlijks sterk wisselende budgetten en een daaruit voortvloeiend sterk wisselend inkoopgedrag. Zo zijn er ook distributeurs die vele malen sneller groeiden dan de markt zelf, terwijl er omgekeerd distributeurs zijn die zich nauwelijks zullen herkennen in de over het algemeen positieve marktontwikkeling van 2014 en 2015. De markt blijkt tamelijk gevoelig voor de algemene economische ontwikkeling te zijn. De rol van internet is onmiskenbaar aanwe- zig en groeit, zij het vrij langzaam. Waar andere branches door de komst van internet totaal van structuur zijn veranderd, hebben de aanbieders van promotionele producten op beheerste wijze om leren gaan met dit fenomeen, al kunnen ook hier de onderlinge verschillen tussen de distributeurs groot zijn. Marges blijven een belangrijk aandachtspunt als het om gezonde bedrijfsvoering gaat, maar de meeste winst lijkt te behalen door het aanbieden van een zo uniek en zo creatief mogelijk assortiment promotio- nele producten. Want daar kijken de opdrachtgevers het meeste naar uit en in al die jaren dat de onderzoeken zijn gehouden is daar nog maar weinig verandering in gekomen. 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 % % % % % % % % Nooit 49 59 60 68 29 29 24 23 Enkele keer 34 28 20 21 39 39 39 43 Enige regelmaat 8 6 7 6 20 20 23 17 Vrij vaak 7 4 6 3 9 9 10 12 Altijd 2 3 7 2 3 3 4 5 Tabel 4: Online kopen door opdrachtgevers (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5