PromZ Vak 01-2016

24 H et eerste dat opvalt is de grote stabiliteit binnen de branche. Ontwikkelingen gaan op veel fronten stap voor stap, van paniekvoetbal door zowel distributeurs als opdrachtgevers is zelden sprake. De cijfers bevestigen dat promotionele producten een niet meer weg te denken onder- deel vormen van de commerciële en human resource activitei- ten van de opdrachtgevers. De manier waarop opdrachtgevers ermee omgaan is wel aan verandering onderhevig maar afscheid nemen van promotionele producten is er niet bij, ook niet tijdens de economische crisis die in de periode van pak- weg 2009 tot 2013 de branche in zijn greep hield. Effecten van budgetkrimp van opdrachtgevers Uit grafiek 1 komt naar voren dat de economische crisis behoor- lijke sporen heeft nagelaten. De budgetten van de opdrachtgevers zijn tussen 2009 en 2013 jaarlijks tussen de 4 en 10% gedaald. Inmiddels, sinds 2014, stijgen die budgetten weer in lichte mate, maar stijgingspercentages van 10% zoals in 2008 en in voor- gaande jaren zien we bij lange na nog niet. In totaal zijn dus de budgetten van de opdrachtgevers tussen 2008 en 2015 met gemiddeld ruim een kwart teruggelopen. Ook bij de distributeurs zien we na 2008 dalende dan wel stagnerende omzetten. Pas vanaf 2014 beginnen de omzetten van de distributeurs weer over een wat breder front te groeien. Dat geldt niet voor alle distribu- Al meer dan 10 jaar laat uitgeverij Het Portaal jaarlijks de stand van zaken meten bij distri- buteurs van promotionele producten en hun opdrachtgevers. Bij elkaar heeft dat inmiddels een immens aantal cijfers opgeleverd. Wat zien we als we de uitkomsten van deze onder- zoeken over een langere periode met elkaar vergelijken? Zijn er trends die zich gedurende vele jaren ontwikkelen? Zijn er actuele issues die kortstondig de aandacht vragen maar daarna weer uitdoven? Een duik in de cijfers om dit na te gaan. 10 jaar productenbranche onder de loep TEKST ED VAN EUNEN Stabiliteit is constante factor teurs. Met name de wat kleinere hebben in de voorgaande jaren behoorlijk gesneden in hun personeelsbestand. Door de daardoor ontstane beperkte personeelscapaciteit is het voor deze distribu- teurs lastiger om te profiteren van de marktgroei. De effecten van de lagere budgetten van opdrachtgevers ver- schillen per distributeur. Zo zijn er distributeurs die veel klanten -15 -10 -5 0 5 10 15 20 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Omzetontwikkeling distributeurs Budgetontwikkeling opdrachtgevers Grafiek 1: omzetontwikkeling van distributeurs en budgetont- wikkeling van opdrachtgevers

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5