PromZ Vak 01-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 23 9 ‘Creating Shared Values is het nieuwe denken’ lijkheid, liefdadigheid of zelfs duurzaamheid, maar een nieuwe manier om economisch succesvol te zijn, die de kern vormt van wat bedrijven doen. Het doel van ondernemingen moet worden geherdefinieerd als het creëren van Shared Value, niet van ‘winst’ op zichzelf, zei Löbker. Goede doelen “Wij vertalen deze zienswijze inmiddels naar concrete doelen en zullen dit verder blijven ontwikkelen. Compacon organiseert ieder jaar een goede doelendag, waarbij alle medewerkers een dag besteden aan het helpen van hulpbehoevende mensen. En zo is Compacon dit jaar ook een van de partners geworden van de Cambodian Kids Foundation, een hulporganisatie die zich richt op de educatie en ontwikkeling van kinderen in Cambodja om ze een betere toekomst te geven. Naast een financiële onder- steuning worden ook onze medewerkers nauw betrokken bij dit project: zij organiseren fundraise projecten en in het najaar zal een groep Compacon-vrijwilligers ter plekke hulp gaan bieden,” vertelde Löbker. “We kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om de kosten die deze projecten met zich meebrengen in onze eigen zak te steken, maar op deze manier geven we iedereen binnen Compacon de moge- lijkheid wat terug te doen voor de maatschappij. De toegevoegde waarde en beleving die we daarmee binnen ons bedrijf ontwik- kelen is indrukwekkend.” Meedenken gevraagd Hij vervolgde: “Maar ook in de supply chain en samenwerking met onze preferred suppliers is op het gebied van Creating Shared Values veel te winnen en we dagen onze partners dan ook uit om hier in mee te denken. Denk hierbij aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden en daardoor productiviteit, het reduceren van verpakkingsmaterialen en het gebruik van meer duurzame grondstoffen of het meer lokaal vervaardigen van producten: dat zijn een aantal aspecten waar we met elkaar het verschil kunnen maken. Niet direct gericht op het maximaliseren van bedrijfswinst, maar meer gericht op waarde voor bedrijf én maatschappij. Een andere samenwerking waarmee we met onze preferred partners waarde creëren: goed voor ons, goed voor onze leveranciers én goed voor maatschappij en milieu!” Groei in 2015 Het afgelopen jaar 2015 was wederom een goed jaar voor Compacon, vertelde Löbker. Met een groei van zo’n 17% behoort 2015 tot één van de beste jaren in het 24-jarig bestaan van Compacon. Löbker: “De strategie om de grotere bedrijven te bedienen past ons inmiddels goed. Daar hebben we onze proces- sen en ook onze klantbenadering op ingericht. Zo heeft Compacon inmiddels zo’n 45 klanten, waarvoor in eigen beheer een klant- specifieke webshop is ontwikkeld en waarmee het assortiment promotionele producten van de klanten wordt beheerd. Maar ook de nauwe samenwerking met onze preferred suppliers heeft een positieve invloed gehad op de resultaten. Door te kiezen voor een groep vaste leveranciers kun je ook meer in elkaar investeren, en dat betaalt zich uiteindelijk terug voor beide partijen.” Compacon heeft ook in 2015 voor het derde achtereenvolgende jaar een behoorlijke omzetgroei gerealiseerd bij zijn preferred suppliers. “Ook in 2016 zal Compacon deze samenwerking verder intensiveren. Procesmatige orderverwerking door de keten heen is ook voor ons en onze klanten een belangrijk aandachtspunt. Brand on demand producten en drop ship leveringen zijn bij onze klanten steeds vaker aan de orde en vragen om turn key oplos- singen van onze suppliers: gestroomlijnde en efficiënte processen waar we op aan kunnen sluiten om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen.” Lof voor MOB Dit was de zesde leveranciersdag van Compacon op rij. Tijdens deze bijeenkomst, met vertegenwoordigers van de circa 27 pre- ferred suppliers, werd Mid Ocean Brands verkozen tot Compacons Beste Leverancier van 2015. In de jaren daarvoor viel die eer o.a. te beurt aan Araco, Xindao, Yazu, Lensen Toppoint en F&F verpakkingen. Compacon organiseert zijn leveranciersdagen altijd op verras- sende – uiteraard Rotterdamse - locaties. Dit jaar was dat de Fenixloods in Rotterdam, een industrieel complex waar meer- dere horecabedrijven deze locatie met elkaar delen om bezoekers zo goed mogelijk te bedienen met een verschillend aanbod. Compacon koos voor deze plek omdat het een duidelijk voorbeeld is van Creating Shared Values. De gasten van Compacon werden ook nog verrast met een bezoek aan het flippermuseum, een unieke plek naast de Fenixloods waar een grote verzameling flipperkasten niet alleen te bewon- deren maar ook te bespelen was. Een omschrijving van CSV is: “CSV gaat veel verder dan CSR. Waar de impact van CSR gelimiteerd is door een CSR-budget, is CSV vervlochten met het gehele budget van de organisatie. Waar CSR zich beperkt tot filantropie of duurzaamheid, richt zich CSV zich op waardevermeerdering voor onderneming én gemeenschap. En waar CSR vrijblijvend kan zijn of een reactie is op externe druk, is CSV essentieel bij concurrentie en competitie.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5