PromZ Vak 01-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 21 8 “ O nze leveranciersdag is een dag om met onze pre- ferred suppliers even stil te staan bij de resultaten van afgelopen jaar, de samenwerking te vieren en onze partners deelgenoot te maken van de strategie die we voor ogen hebben,” aldus Ton Löbker, directeur van Compacon. Löbker lichtte het thema “Shared Values” toe vanuit de strate- gie en eigen kijk die Compacon hierop heeft. Randverschijnselen Löbker: “Corporate Social Responsibility wordt in onze branche inmiddels met hoofdletters geschreven. Ieder bedrijf realiseert zich, deels door druk van buitenaf en deels door mentaliteitsver- andering, dat ze een duurzame koers moeten varen. Bedrijven schrijven een CSR-beleid, proberen hun impact op het milieu te verminderen, focussen op compliance en rapporteren netjes in het jaar- of milieuverslag hun vorderingen op het gebied van ver- duurzaming. Maar toch houden voornemen en uitvoering geen gelijke tred omdat het vaak geen verantwoordelijkheid is die door de gehele organisatie gedragen wordt. Bovendien is CSR vaak gelimiteerd door een budget, waardoor het slechts de rand- CSV (Creating Shared Values) is het nieuwe denken, dat het begrip CSR (Corporate Social Responsibility) eigenlijk alweer achter zich laat. Op de leveranciersdag van Compacon draaide het om CSV. Deze bijeenkomst waarop Compacon zijn preferred suppliers bij elkaar brengt, vond medio februari plaats, uiteraard weer op een typisch Rotterdamse locatie: de Fenixloods op Katendrecht. ‘Creating Shared Values is het nieuwe denken’ Ton Löbker (Compacon): TEKST: KARIN SCHAPER verschijnselen van duurzaamheid ondersteunt. Dit is overigens ook een beeld wat te zien is bij de eindklant, die toch moeilijk groene promotionele producten opneemt.” “De vraag is zelfs of CSR in het traditionele bedrijfsmodel over- eind zal blijven en bij kan dragen aan een betere wereld,” aldus Löbker. “Bedrijven richten zich teveel op het maken van winst en het creëren van economische waarde en hebben vaak een korte termijn strategie. Uitgangspunten die haaks op de kernwaarden van CSR staan en daardoor ook eigenlijk slechts gericht zijn op de randverschijnselen,” aldus Löbker. Sociale vooruitgang Compacon ondersteunt dan ook de stelling dat Creating Shared Values (CSV) in de toekomst vele malen effectiever zal zijn dan CSR. Creating Shared Values is beleid en bedrijfsvoering, gericht op het versterken van de competitiviteit van een bedrijf, ter- wijl tegelijkertijd de economische en sociale voorwaarden van de gemeenschap waarin het bedrijf opereert worden versterkt. Bedrijven moeten ondernemingssucces weer gaan koppelen aan sociale vooruitgang. Shared Values is niet sociale verantwoorde- COMPACON charity

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5