PromZ Vak 01-2016

z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 15 8 Is ‘service’ het nieuwe goud? JOS SCHRÖER, TEAM JOS!: “Voor kleine, eenvoudige artikelen zijn internetverkopen enorm toegenomen. Toch spelen distributeurs hier nog niet voldoende op in. Wij ook niet. Nog te vaak wordt er gehandeld naar de waan van de dag in plaats van de online omgeving goed door te ontwikkelen en na te den- ken over bijvoorbeeld seo. In de toekomst gaan distributeurs duidelijkere keuzes maken in wat en wie ze willen zijn en valt de keuze bijvoorbeeld op een volledig Europese focus, of een niche. We kunnen niet meer allemaal hetzelfde doen. Dat de markt aantrekt moeten distributeurs merken. Ik hoor dat ze optimistisch zijn. Echt hoger worden de eisen volgens mij niet; we lopen al jaren het vuur uit de sloffen voor een hoog serviceni- veau, de gratie waarbij we bestaan. Zo dragen we nog dezelfde dag ideeën aan bij de klant, met een schetsje erbij. Weten we wie hij is ook, met korte lijnen en snelle reacties. Toch is een klant van 25 meestal niet dat soort aandacht gewend en moet je voor zijn doelgroep andere keuzes maken om je te onderscheiden. Meer inspelen op automatisering bijvoorbeeld, zodat je orders sneller kunt afwikkelen.” MENNO COHEN, FUTURE WORLD PROMOTIONAL PRODUCTS & SERVICES: “De vraag van de opdrachtgever komt steeds later, en daar lijdt de creativiteit sterk onder. Leveringen staan meer onder druk, met als gevolg dat wij fabrikanten ook te vaak onder druk moeten zetten en er niets mis mag gaan. Ook merk ik op dat sommige collega’s alles maar aanpakken. Ook als dat tegen een veel te lage marge gaat. Onder invloed van de druk van inter- net? Ik weet het niet. Maar iedere opdracht lijkt er één te zijn om omzet te genereren, of er nu wel of niet aan wordt verdiend. Een erg onverstandige trend, want zie in de toekomst het gewenste en noodzakelijke prijsniveau maar weer terug te brengen. Dat de markt nu weer aantrekt geloof ik dus ook niet zo. Ik hoor hallelujaverhalen van m’n collega’s, maar merk tegelijkertijd dat fabrikanten nog steeds met moeite binnen de afgesproken ter- mijn worden betaald. Dat botst met de hallelujaverhalen en zeker ook met de verhalen in de pers met betrekking tot de aantrek- kende economie. Mijns inziens zijn we er echt nog niet, al zijn er voldoende mogelijkheden. Ik denk dat échte knowhow, creativiteit in oplossen van de gestelde vraag (lees: inleving), service en snel en goed kunnen schakelen steeds belangrijker worden. De klantbehoefte is enorm divers en vraagt terecht de aandacht. Het lijkt een wat somber verhaal, maar dat is het geenszins! We hebben als distributeurs een erg mooi vak, maar moeten dat goed invullen.” EDWIN BOUMAN , WOT-P RELATIEGESCHENKEN EN VOORZITTER PPP: “Grootste verandering is zonder meer de opkomst van het internet, waarmee ik ook doel op de komst van handige IT-partijen van buiten de branche. Daarnaast: strengere wet- en regelgeving. Hoewel begrippen als MVO en duurzaamheid natuurlijk heel belangrijk zijn, vind ik dat strengere regels niet de concurrentieposi- tie ten opzichte van het buitenland mogen aantasten. Promotionele artikelen zijn inmiddels een volwaar- dig deel van de marketingmix. Op productniveau verwacht ik de komende vijf jaar meer digitale gadgets. Ik krab me al jaren achter de oren; distributeurs moeten steeds meer opboksen tegen online gerichte concurrenten zonder show- room of auto’s. Dat vergt bijsturen of een heel ander model. En omgaan met een kritischere klant. Service is vanzelfsprekender dan vroeger. Terecht ook. Middels automatisering krijgt een klant meer inzicht in de orderstatus, maar je onderscheiden kan even- eens door ideeën aan te dragen en na afloop te bellen hoe een actie heeft uitgepakt. En doen wat altijd al moest: wat je belooft.” ANDRÉ NOORDWIJK, BEGLOBAL PROMOTIONS: “Leveranciers leggen zich steeds meer toe op het bedrukken van artikelen, wat gemakkelijk is voor ons maar hen tege- lijkertijd meer macht geeft. De angst mag niet regeren maar ik ben voor de komende jaren wel bang voor invloeden van buitenaf. Het is niet denkbeeldig dat promotionele artikelen, net zoals de plas- tic tasjes in winkels, meer onder de loep worden genomen. Ze moeten dus functioneler worden. Dat je je achter de oren moet krabben als je geen positieve

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5