PromZ Vak 01-2016
z 2016 - nummer 1 - www.promz.nl 13 8 MENZO VAN DEN BERG, ARAP RELATIEGESCHENKEN: “Als grootste verandering zie ik toch wel de grotere jongens die veel traffic behalen met hun webshops. Een bedreiging, hoe- wel er tegelijkertijd al enige tijd een trend heerst van klanten die liever meer service willen en bij je terug komen. De komende vijf jaar blijft service een belangrijke trend, net zoals kennis van zaken en fulfilment. Wie nu een terugzakkende omzet heeft doet volgens mij iets verkeerd. De orders vallen makkelijker, we groeien weer wat. Ook ik verwacht een winstgroei maar het is wel noodzakelijk de kosten in de gaten te houden terwijl service en kwaliteit op peil moeten blijven. Die laatste zijn twee van de weinige factoren waarmee ik me nog echt kan onderscheiden. De klant vraagt er ook om en is mondiger. Mijn bidons bijvoorbeeld, moeten uit Nederland of Europa komen omdat het anders zonde is van de vliegkilometers. Als kleine, flexibele organisatie kunnen we gelukkig goed inspelen op hogere eisen.” MARTIN DE WINTER, HOKRA: “Er heerst meer transparantie waardoor je niet meer dé man bent als je weet waar wat te koop is. Daarnaast leeft er een gro- ter bewustzijn van wet- en regelgeving en duurzaamheid. Ook is het landschap met aanbieders veranderd door het verdwij- nen van een aantal grote spelers en de opkomst van nieuwe. Ik voorzie een nog grotere rol voor ICT als service en bijvoor- beeld meer inzicht door datakoppeling omdat het steeds meer draait om aantoonbaar resultaat. Wie nu niet weet wat zijn onderscheidend vermogen is voor elk van zijn klanten, is dood. Al kun je pech hebben. Ook bij ons bepaalt een beperkt aantal klanten 80 procent van de omzet en is het ongelukkig als er een omvalt of wegloopt. Maar, er is groei. Mits we actief zijn en voldoen aan hogere eisen. Zo verwacht de klant tegenwoordig dat de ontwikkeling van een webshop bij de prijs inzit. We moeten alles weten van wet- en regelgeving en het liefst ook nog enigszins duurzame artikelen leveren, graag mor- gen. Toch is het terecht dat klanten meer service vragen. Daarom doen ze zaken met jóu. We proberen ons te onderscheiden met creativiteit en, bijvoorbeeld, rapportages van acties.” KARIN ESMAN, AMIGO PROMOTION: “Naast digitalisering als verandering, wil de klant steeds meer ondersteuning omdat hij verdwaalt in het oerwoud van aanbod. Voor ons betekent dit dat we meer naast de klant moeten staan, pro-actief moeten handelen en meer mee moeten denken. De markt trekt aan en ik denk inderdaad dat je je achter de oren moet krabben als je blijft hangen. Doen wat we altijd hebben gedaan werkt niet meer. De klant wordt eerder betrokken in het proces en moet erop kunnen ver- trouwen dat alles goed komt. Reden voor ons om alle handling uit handen te nemen. De toenemende vraag om service vind ik logisch. Ik vind zelf ook dat alles altijd beter kan; dus dienen we nog sneller te leveren, verpakkingen te verbeteren en meer oog te hebben voor duurzaamheid.” HANS VAN DER OUW, STAAT & CO BUSINESSGIFTS: “Een grote verandering is dat artikelen tegenwoordig soms binnen 24 uur wor- den bedrukt en geleverd. Verder verwacht ik een vergroening van de branche. Nu al vragen klanten hoe vervuilend het product is dat ze weggeven. Over vijf jaar is de wegwerpaansteker als promotioneel pro- duct verdwenen. Stellen dat iedereen nu succes moet kunnen boeken is te kort door de bocht. Meer dan een derde van de ondernemers die ooit zijn genomineerd tot “distributeur van het jaar” is inmiddels failliet en als morgen onze grootste klant het voor gezien houdt hebben wij ook een negatief jaar. Het is wel positief dat er meer budget is bij de opdrachtgevers. Zodoende zijn er betere acties mogelijk. Echt tot hoge eisen leidt dat volgens mij niet, maar de wensen van klanten worden wel diverser en meer creatief van aard. Zo is er niet alleen sprake van een kleurtoepassing in logo’s, maar wordt vaker het hele product in de bedrijfskleur uitgevoerd.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5