PromZ Vak 01-2016

12 D e opkomst van het internet is volgens distribu- teurs een van de belangrijkste veranderingen in de branche. Snellere levertijden is daarnaast een veelge- noemde. Aantrekkende budgetten en een dito markt maken de tijd rijp om successen te boeken, zegt een deel. Al vinden verschillende vakgenoten de stelling “wie kampt met dalende omzetten en negatieve groeiverwachtingen moet zich zorgen maken” wat te kort door de bocht. Vrijwel allemaal zijn ze van mening dat service een belangrijke factor is en blijft in onder- scheidend vermogen. Hoe zij die bieden? Dat, en meer, valt te lezen in hun antwoorden in deze rondvraag. Dit waren de vragen: 1 Wat vind jij een van de grootste, opvallendste veran- deringen in het vak van pakweg de afgelopen 5 jaar? En wat denk je dat de belangrijkste trend wordt van de komende 5 jaar? 2 Uit het recente onderzoek van PromZ onder opdracht- gevers blijkt dat de premiumbudgetten gestaag groeien, ook in 2016. In het vorige nummer van PromZ Wat is de grootste verandering in het vak van de afgelopen jaren en wat verwacht je van de komende 5 jaar? Wordt service inderdaad een doorslaggevende factor voor de klant? Opdrachtgevers willen meer service en ondersteuning. Een uitgelezen kans voor met name de full service distributeurs, die het vooral ook moeten hebben van persoonlijk contact en advies? Drie vragen, elf antwoorden. TEKST: MARJOLEIN STRAATMAN Is ‘service’ het nieuwe goud? Vak schreven we naar aanleiding van het PromZ Distributeursonderzoek dat het commercieel en bedrijfs- economisch gemiddeld genomen in de branche bepaald niet slecht gaat. De markt blijft kansen bieden, en opdrachtgevers staan open voor nieuwe distributeurs. Wie als distributeur op dit moment te maken heeft met teruglopende omzetten of negatieve groeiverwachtingen voor 2016, mag zich wel eens achter de oren krabben en zich zorgen maken over de toekomst. Eens? 3 Uit het PromZ-onderzoek blijkt ook dat opdrachtge- vers meer service gaan eisen van hun distributeurs van premiums en relatiegeschenken. Voor zo’n 20% van de opdrachtgevers is het serviceniveau heel belangrijk, evenals het contact met de accountmanager en de moge- lijkheden van bedrukking van de producten. Dat percen- tage is in jaren niet zo hoog geweest. Denk je dat de stijgende budgetten van invloed zijn op de hogere eisen van opdrachtgevers? Vind je de vraag ommeer service terecht? Hoe ga je aan die hogere eisen tegemoet komen? Rondvraag onder distributeurs

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5