PromZ Vak 04-2015
2015 - nummer 4 - www.promz.nl 7 C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: +31 (0)75-6475747 Hans Janssen Advertentie-acquisitie, Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Marco Rensen Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. 9 Bedreigingen In het vorige nummer van PromZ Vak en ook in deze uitgave, wordt er vanuit diverse hoeken gewezen op de gevaren voor de branche die te maken hebben met MVO en compliance. Dat de ernst van deze topics nog niet helemaal - of helemaal niet - is doorgedrongen tot distributeurs (maar ook suppliers), blijkt ook uit het onafhankelijk onderzoek dat PromZ Vak recentelijk liet uitvoeren onder distributeurs in Nederland. Zie vanaf pag. 10. Net zoals voorgaande jaren was een van de vragen in het Distributeursonderzoek welke bedreigingen men vooral ziet afkomen op de promotionele productenbranche (en op deze vraag kon men meerdere antwoorden geven). De opvallende uitkomst anno 2015 is dat nog minder dan 10 procent het in dit verband heeft over ‘milieueisen en andere overheidsregels’. Alsof er in tien jaar tijd niets is veranderd, noemt 54 procent, de meerderheid van de distributeurs dus, nog steeds de ‘goedkope aanbiedingen via internet’ de grootste bedreiging voor de branche. En maar liefst 42 procent van de distributeurs vindt het een grote bedreiging dat er ‘te veel aanbiedende partijen’ op de markt zijn, lees: collega’s. We hebben het hier over zaken als RoHS en productveiligheid. Verbazingwekkend toch dat daar kennelijk zo makkelijk over wordt gedacht. Stoppen distributeurs hun kop in het zand? Gaan ze ervan uit dat het niet zo’n vaart zal lopen en dat de suppliers de problemen, als die er komen, wel zullen oplossen? In deze branche gaat het om producten die mensen niet zelf kopen, maar meestal krijgen – en meestal ook ongevraagd. Dat maakt deze branche gevoeliger voor kritiek en daarmee gevoeliger voor beperkende maatregelen vanuit de overheid. We hebben hier al vaker over geschreven. De branche moet niet onderschatten dat ze een ‘makkelijke’ prooi kan zijn voor politici en consumentenbewegingen die zich willen profileren via het milieu, helemaal als wet- en regelgeving niet correct wordt nageleefd. Het denken & doen moet kantelen. Men kan niet meer alleen aan de individuele belangen op de korte termijn denken. Het gaat om het collectieve belang. MVO moet je met z’n allen op de kaart zetten. Het zou spijtig zijn als we door de tijd worden ingehaald en we ons over een paar jaar moeten realiseren dat we ons druk hebben gemaakt over de verkeerde zaken. We wensen iedereen een goed 2016! 13 -15 januari PSI2016 Düsseldorf VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË december 2015/januari2016 - nummer4 Stef vanderVelde (Giving): Focus op MVO is van levensbelang Wie zei wat in 2015? Afscheid van de werkvloer voor Hans Janssen (Het Portaal) 2016: SCHOT IN DE ROOS VOOR DE BRANCHE
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5