PromZ Vak 04-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 55 8 9 “Het gaat om de juiste balans tussen interactief werken met bestaande klanten en het creatief werven van nieuwe. Van bestaande klanten weet je waar hun focus ligt. Is dat prijs, dan benader je die klanten met prijsacties. Zijn het klanten die kwaliteit belangrijk vinden, dan is dat je insteek. Vindt een klant originaliteit en creativiteit belangrijk, dan moet je voor verrassing zorgen.” Hans Jansen (Premiumburo Nieuwkoop) WIE ZEI WAT IN 2015? “Het is belangrijk om nieuwe klanten te krijgen. Elk jaar verlies je zo’n 9 procent van je bestaande klanten, gewoon omdat ze stoppen met hun bedrijf, of overlijden, of failliet gaan, noem maar op. Je bestaande klanten moet je koesteren, maar je moet dus ook investeren in new business.” Jean Hermans (Texet Benelux) “De klant hoeft alleen maar te googelen op ‘bedrukte relatiegeschenken’ en hij krijgt ontelbaar veel hits. Hij hoeft alleen nog maar te kiezen bij wie hij koopt. Vroeger was de leverancier in charge, nu zit de eindklant in de drivers seat. Hij bestelt zijn pizza op internet en wil hem die avond om zeven uur bezorgd krijgen. Vervang pizza maar door relatiegeschenken. Dat consumentengevoel is het MKB binnengekomen.” Arno van Helden (Van Helden Relatiegeschenken) “Waarom vinden zoveel suppliers en distributeurs alles wat uit de hoek van het internet komt anno 2015 eigenlijk een bedreiging? En waarom noemen ze online inkopen nog nieuw? Dan loop je toch achter als je dat zegt? Een boek en een vliegticket koop je toch ook al niet meer in de winkel? Schoenen koop je toch ook bij Zalando? Printerinkt koop je online. Waarom zou dat in onze branche anders zijn?” Serge Mertens (PF Concept) “HET IS DE AFGELOPEN VIJFTIEN JAAR HEEL MAKKELIJK GEWORDEN OM ZELF TE IMPORTEREN UIT AZIË, VOORAL UIT CHINA. MAAR HANDEL DRIJVEN IS NATUURLIJK IETS ANDERS DAN ZORGEN DAT PRODUCTEN AAN DE VOORWAARDEN VOLDOEN. NAAST DUURZAAMHEIDSEISEN HEB JE OOK NOG VEILIGHEIDSWETGEVING EN DE ZAKEN WAAR DE NEDERLANDSE VOEDSEL- EN WARENAUTORITEIT OP CONTROLEERT.” Carl Huijbregts (ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport) “EERLIJK WAAR, IK HEB GEEN KLANT OOIT EEN PRODUCT VERKOCHT WAT IK NIET BIJ HEM VOND PASSEN. DAT ZEG IK, ANDERS HOU JE HET GEEN 25 JAAR VOL. ALS JE KLAN- TEN GOED BEDIENT, BLIJVEN ZIJ HET LEUK VINDEN OM PROMOTIONELE PRODUCTEN BIJ JOU TE KOPEN.” Caroline Graafland (Imhotep) “Probeer uit te vinden wat je klanten van je vinden, hoe ze naar je kijken en wat ze vinden dat je moet doen. Je feedback moet je halen uit je klantenkring. Weet wat je goed doet en vooral wat je niet goed doet. Als je je bestaande klanten niet goed bedient, hoe wil je dan nieuwe klanten krijgen en vasthouden? Verdiep je in je vak en je klant. Het is je brood! Je leeft ervan! Leef er dan ook voor! Stil zitten is geen optie.” Bas Lensen (Toppoint)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5