PromZ Vak 04-2015

54 “Iedere distributeur kan een plastic pen of een wit t-shirt leveren. Maar hoe meer hun marge onder druk komt te staan, hoe meer ze moeten zoeken naar andere wegen, en het duurzame product is er daar één van. Sustainability is straks geen keuze meer, maar een must.” Albert van der Veen (Xindao) “Van een goede distributeur wordt een actieve marktbenadering verwacht. Dit zelfde mag je van het accountma- nagement bij suppliers verwachten. Vaak ziet de supplier de distributeur niet als klant. Onze klanten mogen eisen stellen waar wij graag op inspe- len. Dit zal zich moeten vertalen naar goed accountmanagement bij de sup- plier.” Cocky Schalk (Intercédé) “Als supplier moet je excelleren op het hele spectrum. Iedere distributeur wordt zo goed als zijn slechtste supplier.” Rutger de Planque (Mid Ocean Brands) “Durf ‘ns ‘nee’ te zeggen als de grens van het toelaatbare is bereikt. Opdrachtgevers kunnen niet blijven uitknijpen. Iedereen moet kunnen leven en wat kunnen verdienen. Ik ben ervan overtuigd dat dit model alleen maar sterker wordt. Wil je in deze branche goed werk kunnen leveren, dan moet je elkaar marge gunnen, dat geldt ook tussen distributeurs en suppliers onderling.” Edwin Bouman (PPP-voorzitter) “IN DIT VAK MOET JE EEN SCHAAP MET VIJF POTEN KUN- NEN ZIJN. HET IS EEN VAK WAARIN JE ECHT KUNT ONDERNEMEN. MAAR JE MOET ER WEL VEEL ENERGIE IN WILLEN STEKEN EN KEUZES MAKEN. EN JE BENT ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR JE EIGEN KEUZES. ER ZIJN ZOVEEL MOGELIJKHEDEN, ZOVEEL DOELGROEPEN EN ZOVEEL PRODUCTGROEPEN. ALS JE IN DIT VAK NIET SLAAGT, DAN LIGT DAT VAAK TOCH ECHT AAN JEZELF.” Joop van Veelen (ProComm, bij zijn afscheid als PPP-voorzitter) “ALS WE DE BRANCHE VERDER WILLEN LATEN GROEIEN, MOETEN WE DE POWER VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN BETER UITDRAGEN NAAR EINDKLANTEN. WE MOETEN DUIDELIJK MAKEN DAT EEN PROMOTIONEEL PRODUCT GEEN 'AFTERTHOUGHT' IS, ZO VAN, OH JA, DAT MOETEN WE OOK NOG REGELEN.” Gordon Glenister (BPMA) “Iedereen mag met ideeën komen, ook de schoonmaakster. Met ‘zo hebben we het altijd al gedaan’ neem ik ook geen genoegen. ‘Dat is zo’, hoor je ook vaak. Laat mij het zelf maar ondervinden.” Edwin Kats (Pinkcube) “In onze ogen kun je niet van alle markten thuis zijn en moet je als distributeur keuzes maken in marktbenadering en -bewerking om in de toekomst succesvol te kunnen zijn. Het maken van keuzes is in onze ogen van groot belang. Je kunt niet met iedereen zaken doen, dat geldt zowel op klant- als op leveranciersniveau.” Ton Löbker (Compacon) WIE ZEI WAT? “Om de opdrachtgever te laten bewijzen dat zijn producten groen, duurzaam, sociaal en/ of ethisch verantwoord zijn, is het noodzakelijk om alle kennis en informatie met de opdracht- gever te delen en transparant te zijn. Dat vraagt om een gepassioneerde distributeur die ver- stand heeft van duurzaam inkopen.” Maurice Boogaard (Greenmotion)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5