PromZ Vak 04-2015

2015 - nummer 4 - www.promz.nl 49 z De Nederlandse Kerstpakkettenbeurs (NKB) is een samenwerking aangegaan met Het Portaal. Onderzoek naar de kerstpakkettenmarkt - met name de vraag wat werknemers willen – en het delen van deze informatie met leveranciers en eindklanten, is een belangrijk onderdeel van de samenwerking. ‘Kerstpakket is stevige traditie’ TEKST: ALLARD FREDERIKS E r zijn twee beurzen waar leveranciers en samenstellers van kerstpakketten elkaar elk jaar kunnen ontmoe- ten. De geschenkpakkettenbeurs GéPéBé, de beurs met de langste historie, en de Nederlandse Kerstpakkettenbeurs, die in 1996 op de markt kwam. “Er was behoefte aan een tweede kerstpakkettenbeurs, ongeveer twintig jaar geleden,” vertelt Roy van de Laar, organisator van de NKB. “De beurzen hebben allebei bestaansrecht. Wij zijn een wat opener orga- nisatie – dat heeft ook met onze ondernemersmentaliteit te maken. Als partijen, zowel exposanten als bezoekers, kansen zien in deze branche, moeten we ze de gelegenheid bieden er onderdeel van uit te maken. Op het moment dat de andere partij dat niet doet, ontstaan er mogelijkheden. Daarom kon- den wij ook een tweede beurs opzetten. Dat is marktwerking.” Samenwerking De samenwerking met Het Portaal, uitgever van onder meer PromZ Vak en PromZ Magazine en organisator van de vakbeur- zen PromZ Event, de Leveranciersdagen en RelatieZ is van recente datum. Het Portaal Uitgevers richt zich vooral op extra bezoekers- werving voor de NKB en de communicatie over het kerstpakket richting eindklanten. Het aantrekken van nieuwe marktpartijen als exposanten en het inbrengen van content blijft de verantwoor- delijkheid van de NKB zelf. “Met de samenwerking bouwen we onze autoriteit verder uit,” reageert Van de Laar. Het Portaal gaat verder onderzoek doen naar de markt van kerst- pakketten, licht John Swaab (Het Portaal) toe. “In samenwerking met een extern onderzoeksbureau hebben we een onderzoekmo- del in voorbereiding, waaronder een landelijk onderzoek onder werknemers en werkgevers in relatie tot kerstpakketten. Wat willen werkgevers? Wat willen werknemers? Wat moet er in een kerstpakket anno nu zitten? Met de resultaten van het onderzoek hopen we de branche de instrumenten in handen te kunnen geven waarop ze hun beslissingen kunnen baseren.” De kerstpakkettenmarkt stabiliseert, blijkt uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2015. Ruim de helft van de bedrijven Roy van de Laar (NKB): verstrekt in 2015 een kerstpakket aan het personeel. De gemid- delde waarde van een kerstpakket bedraagt in 2015 42,80 euro. In 2014 was dit een fractie lager: 42,25 euro. Cadeaubonnen en eigen- keuzepakketten lijken wat aan populariteit te verliezen. Dat exposanten ook optimistischer zijn, merkt Van de Laar aan de inschrijvingen voor de beurs. “Ik loop nu al voor op vorig jaar. De moeilijke jaren liggen hopelijk achter ons. Beginnende leveranciers kunnen deelnemen en beginnende samenstellers kunnen bij ons naar binnen. Tegelijkertijd bewaken we het concept wel goed; het is een beurs waar eindklanten niet komen. We blijven branchegericht.” Nieuwkomers De Nederlandse Kerstpakkettenbeurs biedt dit jaar ook plaats voor vernieuwing met een Innovatieplein. Van de Laar: “Daarbij wer- ken we samen met een collectief van ontwerpers en kunstenaars. Op het plein zullen nieuwe presentaties en gebruiksmogelijk- heden te zien zijn voor de productgroepen die we op de beurs hebben.” Gevraagd naar de trends zegt hij: “Er zijn wel trends, in kleu- ren en op landenthema’s. En een gezonde leefstijl is voor de hele samenleving actueel, dus ook voor kerstpakketten. Er heb- ben zich dit jaar partijen ingeschreven die in fitnessproducten doen en in biologische voedingsproducten. Maar ik denk dat de komende jaren de trend is dat de eindklant nog meer gaat naden- ken over de vraag hoe en op welk moment hij het kerstpakket het beste kan inzetten om zijn medewerkers te belonen. Steeds belangrijker is dat werknemers zien dat de werkgever er oprecht aandacht aan heeft besteed. Het kerstpakket blijft een stevige traditie waarmee de werkgever zijn voordeel kan doen. Het is vrijwel de enige nog overgebleven echte blijk van waardering voor medewerkers.” De Nederlandse Kerstpakkettenbeurs vindt plaats op 9 en 10 februari 2016 in Expo Houten. Voor meer informatie: www.nederlandsekerstpakkettenbeurs.nl 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5