PromZ Vak 04-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 47 9 ‘Waar zijn ze gebleven?’ Mensen die het vak vaarwel hebben gezegd, maar iedereen nog wel kent. Wat doen ze nu? Komen ze weer terug in het vak? Hoe kijken ze nu aan tegen het vak? Jean Louis Flier: TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: HERBERT WIGGERMAN V oor Jean Louis Flier (51) van Repeat Sales Promotion geldt grotendeels wat wel vaker wordt gezegd: als je in eenmaal in dit vak zit, kom je er nooit meer van los. Hoewel Flier na het faillissement van Repeat in 2014 wel even klaar was met de promotionele productenbranche, is hij inmiddels weer actief in een aanpalend vakgebied. Hij is general manager van LDS, Label Development Service, een onderdeel van Brunotti, een Europees sportkledingmerk. LDS ontwikkelt private label kleding voor de zakelijke markt. “We leveren company wear voor uiteenlopende bedrijven, zoals supermarkten en sportscholen,” licht Flier toe. Breder aanbod Flier begon in 1993 met Repeat, waarvan promotioneel textiel toen een belangrijk onderdeel uitmaakte. “We deden veel in t-shirts, polo’s, sweaters voor grote klanten als de Postcodeloterij, Sony en Canon. Pas een paar jaar later ben ik ook in promotionele producten gestapt. Onze textielklanten konden we op die manier ook voorzien van premiums. De gedachte erachter was dat we met een breder aanbod Repeat konden laten groeien.” Flier kreeg in de loop der jaren te maken met tegenslag: de crisis (zoals iedereen) en een goed salesteam dat uit elkaar ging vallen. “Er kwamen nieuwe sales mensen bij, maar die waren toen nog niet capabel genoeg ommet name de grote, veeleisende klanten te bedienen. We deden veel in tailor made en ik wilde groeien, maar Repeat was te klein voor de hele grote orders,” vertelt Flier. Hij zocht versterking en die vond hij in het tot de Sweda Groep behorende Bluechip, een grote partij in tailormade en sourcing. “Ik kreeg behoorlijke financiële support vanuit Bluechip, maar de samenwerking verliep stroef,” aldus Flier. Zo stroef, dat Bluechip Netherlands (dat na de fusie in 2013 de nieuwe naam werd voor Repeat) kopje onder ging. Terwijl het persbericht destijds zo ambi- Waar zijn ze gebleven? tieus was: de fusie zou de markt opschudden en de concurrentie zou niet blij zijn! Flier: “We hadden een goede naam. Dat had ik, zeker in de laatste jaren, meer moeten communiceren.” En de creatieve duizendpoot die Flier was, had wellicht ook een goede zakenpartner naast zich moeten hebben om door te groeien. “Doorgroeien had gekund. Maar ja, achteraf weet je wat je had moeten doen. Wat ik in ieder geval heb geleerd is dat focus héél belangrijk is, ook in het promotionele productenvak. Zorg dat je eerst goed bent in wat je doet en maak dan pas een volgende stap. Denk niet dat je steeds nieuwe kansen ziet die je waar kunt maken.” Frustrerend De mensen achter Brunotti, die Flier al kent uit de begintijd van Repeat, vroegen hem bij LDS te komen. Textiel is wel zijn stiel, dus uiteindelijk zei hij enkele weken terug ‘ja’ op dit verzoek. Er ging wel een jaartje nadenken aan vooraf en even heel wat anders doen; zo was hij actief als mentor bij Startupbootcamp. Maar vlak na het faillissement had hij echt de buik vol van, met name, opdrachtgevers die onredelijk zijn, of ronduit niet netjes zijn door de ontwerpen en ideeën van de distributeur tegen de afspraak in bij een ander neer te leggen. Flier: “Ik vond het meer dan eens frustrerend dat je werd gedwongen de klant te volgen en geen tegengas kon geven. Die houding van klanten stond me wel eens tegen. Omgaan met collega’s ging eigenlijk altijd een stuk makkelijker. ”Wellicht komt-ie ze binnenkort tegen, als de leverancier van cor- porate wear. Of als de ontwerper en producent van een nieuw product, al dan niet voor de promotionele productenbranche, een soort droom die Flier al lange tijd koestert. Iets wat een relatie heeft met watersport, Fliers grote hobby. “Maar als distributeur zien ze me niet meer terug.” ‘Als distributeur zien ze me niet meer terug’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5