PromZ Vak 04-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 41 Continu en pro-actief proces Stef van der Velde: “In ons streven om de focus op MVO te leg- gen, conformeren we ons als Giving Europe aan de ISO-norm (26000:2010) en BSCI die de maatschappelijke verantwoorde- lijkheid van organisaties en ondernemingen beschrijft. Het gaat hier om een continu en pro-actief proces. Wat we doen brengen we ‘in kaart’, telkens komen er nieuwe activiteiten bij en wor- den bestaande processen (zonodig) aangepast. Experts van buiten onze onderneming monitoren onze activiteiten. ISO 26000 is een compleet ‘verhaal’, het bevat de vol- gende issues: mensenrechten (ook bij toeleveranciers), arbeidsverhoudingen, duurzaamheid, eerlijk zaken doen, con- sumentenbelangen en de lokale rol van de organisatie.” Dwangsom In het artikel met Carl Huijbregts van de ILT over de controles van promotionele producten die deze overheidsinstantie uitvoert bij suppliers en distributeurs (PromZ Vak nr 3, 2015) zegt Huijbregts o.a: “Het is ook belangrijk om de ontwikkelingen in verordenin- gen te volgen, want producteisen zullen alleen maar strenger worden. We verwachten wel dat er verbetering optreedt. Als we volgend jaar geen vooruitgang constateren bij bedrijfs- bezoeken, maar ook bij invoercontroles samen met de douane, zullen we waarschijnlijk een last onder dwangsom opleggen. En die producten mogen niet op de markt worden gebracht. De impact van invoercontroles zal voor distributeurs – dus vaak de niet-voorraadhoudende partijen – dan waarschijnlijk groter zijn. Tot nu toe ging het meestal om restanten. Maar als er net een reclamecampagne moet beginnen terwijl de promotionele artikelen het land niet in mogen, kan dat problemen geven.” 9 ‘MVO-focus is levensverzekering voor de branche’ (advertentie) Serieus werk van maken Wil Giving Europe het beste jongetje van de klas zijn? Van der Velde: “Nee, maar als ik stel dat we als branche nu moeten door- pakken, kan Giving Europe niet achterblijven, toch? Ik zou het liefst zien dat de gerenommeerde suppliers de hele keten onder druk zetten. De branche moet ‘MVO-proof’ worden en zich ook zo profileren. Als we er nu niet serieus werk van gaan maken, dan krijgen we over tien jaar de rekening gepresenteerd.” “Laten we een voorbeeld nemen aan het BSCI, het Business Social Compliance Initiative dat zoveel jaar geleden werd opgezet door de Fortune 500 companies om zaken die met MVO en compliance hebben te maken, zoals arbeidsomstandigheden in lagelonenlan- den, collectief te verbeteren. Die grote multinationals zetten druk op de keten tot en met de fabrieken in China aan toe. Suppliers in onze branche kunnen dat ook. We moeten de druk opvoeren. Waarom kunnen we in China nog steeds kiezen voor elektronica die niet aan de RoHS-normen voldoet? Waarom kunnen we daar nog steeds goedkope producten kopen die niet volgens de regels zijn geproduceerd? Dat zijn de verkeerde fabrieken, en daar zijn er nog te veel van. En zolang de productenbranche van die fabrie- ken gebruik blijft maken omdat ze goedkoper leveren, zijn we er zelf debet aan als we het imago krijgen dat we MVO niet serieus nemen. En dat kan gewoon niet meer. Overigens, we hebben ons inmiddels aangesloten bij het BSCI zodat in een periode van twee jaar de toeleveranciers van Giving Europe conform de strikte richtlijnen van SA8000 geauditeerd zullen worden op de naleving van sociaal aanvaardbare praktijken binnen hun fabrieken.” Slappe gedragscodes “We moeten onze verantwoordelijkheid nemen, suppliers richting distributeurs en distributeurs weer richting de eindklanten. Zo vind ik ook dat de bedrijven in promotionele productenbranche, net als bij het BSCI, gezamenlijk één Code of Conduct moeten opstellen en onderschrijven. Al die eigen gedragscodes van bedrijven en brancheorganisaties, neem die van het PPP, stellen vaak zo weinig voor. Het zijn van die slappe light versies, en het komt ook niet sterk over als het in één branche wemelt van de gedragscodes. Dat kan toch ook niet? Eén code moet voldoen, dat was ook een van de pijlers onder dat hele CSR-verhaal waar we met de EPPA op Europese schaal mee bezig waren. Dat dat is mis- lukt, vind ik onbegrijpelijk en een slechte beurt van de branche.” “De branche moet zijn kop niet in het zand steken. We moeten de focus echt op MVO gaan leggen om ook op de lange termijn een serieuze en welvarende branche te kunnen zijn. De focus op MVO is de levensverzekering van de branche,” aldus Van der Velde. Er zijn nog te veel verkeerde fabrieken in China
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5