PromZ Vak 04-2015

38 I n 2016 bestaat Giving Europe 15 jaar, en dat jubileum grijpt de supplier aan om MVO in de schijnwerpers te zetten. Een belangrijk thema om weer 15 jaar vooruit te kunnen kijken. Niet alleen als Giving Europe, maar als Europese branche van promotionele producten, aldus Stef van der Velde, directeur van Giving Europe. “In die 15 jaar zijn we uitgegroeid tot een van de partijen in Europa die er toe doen. Natuurlijk willen we doorgroeien, maar we leg- gen de focus niet alleen op onze eigen groei. Met de positie die Giving Europe inmiddels inneemt in de promotionele producten- industrie in Europa, vinden we dat we ook een rol moeten vervul- len in de groei van de branche als geheel. Die groei heeft alles te maken met professionalisme. Een professionele promotionele productenbranche is in het belang van suppliers, distributeurs en eindklanten. MVO is een belangrijke pijler onder een profes- sionele branche. Met ons MVO-beleid hopen we een voorbeeld te zijn voor andere suppliers, en distributeurs te doordringen van het belang van MVO voor de industrie. We kunnen het ook zo zeg- gen: fabrikanten en suppliers die niet serieus bezig zijn met MVO, horen niet thuis in deze branche,” stelt Van der Velde. En onder suppliers verstaat hij ook de distributeurs die zelf impor- teren. Van der Velde, die nooit een blad voor de mond neemt, zegt ronduit: “Ik heb al vaker gezegd dat deze distributeurs in MVO-proof. Daar gaat Giving Europe voor. De aftrap voor de focus op MVO geeft de supplier op de PSI 2016 in Düsseldorf. Meer aandacht voor MVO is een must, vindt Stef van der Velde (Giving Europe). “De branche lijkt vrolijk door te varen als een Titanic die de ijsschotsen onder water niet ziet.” TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: LUZAN VEENENDAAL ‘ MVO-focus is levensverzekering voor de branche’ Stef van der Velde (Giving Europe): feite onze grootste concurrenten zijn. Meer nog dan bij suppliers, vraag ik me af hoe en of die distributeurs over de expertise en middelen kunnen beschikken om producten te importeren en op de markt te brengen die voldoen aan alle wet- en regelgeving en voldoende scoren als het gaat om de belangrijkste facetten die met MVO hebben te maken. Zij kunnen het voortbestaan van onze branche ernstig in gevaar brengen.” Complexe klus Van der Velde verwijst onder meer naar de EU-certificaten waar- over promotionele producten moeten beschikken als ze van buiten de EU op de Europese markt worden gebracht. “Wij zijn jaren geleden al begonnen met die certificaten, die aantonen dat producten geen verboden stoffen bevatten. Een enorme klus die steeds tijdrovender en complexer wordt omdat de over- heid de lijst met verboden en gevaarlijke stoffen almaar langer maakt. Wij hebben inmiddels een team zitten van zes juridisch geschoolde medewerkers die zich daar dagelijks over buigt, en de fabrieken en producten monitort.” Er zijn nogal wat fake certificaten in omloop, of de certificaten zijn incompleet, of verouderd. Volgens Van der Velde weten veel distributeurs – en zelfs suppliers - dat niet. “Als ze al vragen naar certificaten, nemen ze genoegen met wat ze krijgen. Ze zijn te

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5