PromZ Vak 04-2015

2015 - nummer 4 - www.promz.nl 29 Vraag & Antwoord z 9 Wat kunnen we anders en beter doen om als branchevereniging PPP meer leden te krijgen? Dat vraagt Edwin Bouman (PPP-voorzitter) aan Paul Visser (MultiGift). Edwin Bouman: Bij mijn aantreden als voorzitter van het PPP, dit voorjaar, heb ik gezegd dat we als PPP moeten kunnen toegroeien naar 450 leden. Want hoe kun je als professional werkzaam zijn in dit vak zonder lid te zijn van de branchevereniging? Opdrachtgevers verwachten dat ook van hun distributeurs. Het PPP doet veel voor zijn leden: opleidingen, CSR-certificaten, de promotiecampagne, bijdragen aan de Leveranciersdagen, etcetera. Maar alles valt of staat met voldoende budget. Het is dan ook heel belangrijk om meer leden te krijgen, waardoor er meer geld beschikbaar komt voor communicatie en activiteiten. Het is zo makkelijk om niets te doen. Maar zo steekt de wereld niet in elkaar. Neem je verantwoordelijk- heid, vind ik. Jij bent een professionele partij in het vak die met veel klanten zaken doet. Maar tot op heden ben je geen PPP-lid. Wat weerhoudt jou ervan om lid te worden? Liggen er inhoudelijke redenen aan ten grondslag? Zo ja, welke verbeterpunten zie je voor het PPP? Alle input is welkom. Vaak steek je meer op van mensen die niet doen wat je graag zou willen dan andersom! Paul Visser: De belangrijkste reden om geen lid van PPP te worden is simpelweg dat ik te weinig toegevoegde waarde zie voor MultiGift. PPP zou best iets meer begrip mogen hebben voor bedrijven die geen lid willen worden. Natuurlijk nemen wij als MultiGift (we zijn al jarenlang een zeer professionele partij) onze verantwoordelijkheid, maar lidmaatschap van PPP staat daar wel helemaal los van. Bovendien heeft nog nooit één klant aan ons gevraagd of we lid van een branchevereniging zijn. Lidmaatschap van PPP is echt geen noodzaak voor professionals. Overigens snap ik best dat er bedrijven zijn die wel lid van PPP willen zijn. Het is goed dat PPP er voor hen is! De manier waarop potentiële nieuwe leden door PPP worden benaderd is, mijns inziens, voor verbetering vatbaar. In september werd ik, net na de PromZ prijsuitreiking in Utrecht, benaderd met de mededeling dat PPP “me binnenkort zou contacten”. Vervolgens ontvang ik weken later een algemene email op het algemene emailadres van MultiGift met daarin algemene informatie over PPP en een inschrijfformulier. Daarna is er geen enkele opvolging! Dit lijkt op schieten met hagel, terwijl de doelgroep “nieuwe leden” juist heel overzichtelijk is. Bovendien moeten wij een KvK-inschrijving meesturen van maximaal 6 maanden oud. Kom op zeg! Het is (bijna) 2016! Ook de 5 referenties, die we moeten opgeven bij aanmelding, is echt niet meer van deze tijd. PPP zou toch veel gerichter en persoonlijker potentiële nieuwe leden moeten kunnen benaderen. Iedereen kent iedereen immers in de branche! Mijn verbeterpunt voor PPP: maak de procedure om lid te worden persoonlijker, laagdrempeliger en werp geen onnodige barrières op die niet meer van deze tijd zijn. Er zijn ook andere redenen voor mij die een rol spelen om geen lid te worden, maar die moeten we eventueel maar eens persoonlijk bespreken. Kom gerust eens een ‘in de branche beroemde uitsmijter’ in Noordwijk eten om wat dieper van gedachten te wisselen over mijn beweegredenen. Je bent van harte welkom!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5