PromZ Vak 04-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 27 Afscheid van de werkvloer 9 bedrijven in de promotionele productenbranche verdwenen. Niemand had ook verwacht dat de crisis zo diep zou gaan en zo lang zou duren. Natuurlijk heeft ook Het Portaal de gevolgen daarvan ondervonden. De faillissementen in het vak gingen ook aan ons niet zonder slag of stoot voorbij. In 2008 lanceerde Het Portaal de Europese vakbeurs Pro, eerst samen met het Duitse WA Verlag, later met de PSI. “Mede door de crisis heeft die beurs het niet gehaald. Jammer, het was een goed concept dat sneuvelde en Het Portaal ook nog eens veel geld heeft gekost!” Verkeerde beeldvorming Wat wil je het vak meegeven? Janssen: “Ik denk dat er nog te veel partijen zijn die dit vak alleen zien als ‘handel’, met als gevolg dat ze bijdragen aan een verkeerde beeldvorming van deze industrie bij opdrachtgevers. Ze gebruiken alleen de ‘p’ van prijs en laten inhoudelijk argumenten achterwege. Laten we er alsjeblieft voor oppassen dat het beeld van ‘de spiegeltjes en kraaltjes’ niet weer de kop op steekt. De term ‘handel’ haalt het vak naar beneden. Want het is echt een vak. Promotionele producten zijn media die moeten bijdragen aan het behalen van doelstellingen die opdrachtgevers hebben op het gebied van communicatie, promotie, loyalty en merk- en naamsbekendheid. Als je het over ‘handel’ hebt en je vak ook zo beleeft, en je enige toegevoegde waarde de ‘p’ van prijs is, haal je de magic van het vak af. Bovendien, ‘in de handel’ ben je maar zelden echt de goedkoopste. Het zou jammer zijn als we straks alleen nog maar ‘kiloknallers’ hebben. Ik kan me voorstellen dat de partijen die heel gedegen en professioneel bezig zijn om het vak een professionele uitstraling te geven in de markt, wel eens het gevoel hebben dat ze als Don Quichots tegen windmolens vechten.” Hij vervolgt: “Distributeurs moeten ook echt kennis hebben van de communicatie- en promotiestrategie van hun opdrachtgevers. Dat maakt ze een interessantere gesprekpartner voor een hoger echelon dan alleen inkoop. Overigens, een groot aantal distribu- teurs zou ook voor zichzelf eens een strategie moeten uitstippelen om hun naamsbekendheid en hun usp’s consequent te kunnen communiceren in de media. Je moet juist zichtbaar zijn voor de bedrijven die nog geen klant bij jou zijn. Ik preek hier ook voor eigen parochie, ik weet het, maar ik sta hier wel voor honderd procent achter!” Kunst van het weglaten Janssen refereert onder meer aan de marktonderzoeken van Het Portaal als hij stelt dat het vak in de ogen van veel opdracht- gevers professioneler zou overkomen als distributeurs zich meer zouden presenteren als een speciaalzaak dan als een groot waren- huis waar ze alles kunnen en alles hebben. Om je te profileren is de kunst van het weglaten meestal een betere optie, zegt hij. “Ondernemers hopen vaak dat er meer wordt verkocht als ze meer aanbieden. In de praktijk zie je echter dat klanten meer gaan kiezen voor een specialist. Kom je geloofwaardig over als je zegt alles van elektronica te weten en alles van promotioneel textiel? Het gros van de webshops waar klanten terecht komen draagt bij aan deze beeldvorming. Maar welke klant gelooft dat je in alles goed bent?” “Bij professionalisme hoort ook dat suppliers en distributeurs zich moeten realiseren dat er vanuit de consument en overheid steeds meer verzet kan komen tegen deze branche vanuit milieuoogpunt. De aandacht voor MVO en duurzaamheid neemt snel toe. Groene politieke partijen, noem het Brussel, mogen de promotionele productenbranche niet kunnen ‘misbruiken’ om zich te profileren. Dat vind ik echt een punt van zorg, waarvoor de branche meer aandacht moet hebben.” Kennis en ervaring delen “En heb ook hart voor je vak. Deel kennis en ervaringen. Daarvan wordt de hele branche beter, dus ieder op zichzelf ook. Meer ken- nis draagt bij aan een sterk vakgebied, wat ook als zodanig wordt herkend door opdrachtgevers, en daar moet de promotionele pro- ductenbranche het uiteindelijk toch van hebben. Het is in ieders belang dat een groter deel van het reclamebudget van bedrij- ven naar promotionele producten, relatiegeschenken en andere loyaltytools gaat. Geloof in wat je doet en doe gewoon je best. Ik geloof dat als je goede producten maakt en verkoopt, investeert in content en niet voor de korte termijn gaat, de beloning op einddatum altijd volgt.” De adviezen komen recht uit het hart. Janssen heeft en houdt veel affiniteit met wat suppliers en distributeurs doen. Hij roemt de betekenis die promotionele producten kunnen hebben. “Het is mooi om te zien hoe het inzetten van premiums van doorslag- gevende betekenis kan zijn voor het succes van merken. Neem nou alleen al het voorbeeld van de moestuintjes. Een daverend succes. Hoe mooi is dat?” Voeling met de branche blijft Met zijn terugtreden is er straks wel meer tijd om te golfen (“al heb ik eigenlijk geen talent voor die sport”), maar de voeling met de branche en Het Portaal blijven deel uitmaken van zijn ‘systeem’. “Ik heb een mooi zakelijk leven achter de rug waarin ik met veel talentvolle mensen heb samengewerkt en fijne zakenpartners heb gehad. De uitgeverij laat ik nu over aan John Swaab en zijn team. Bij John is de zaak in goede handen. Dat heb ik in eerdere jaren al ondervonden.” Janssen doelt op de tijd waarin hij ziek werd en hartproblemen hem een tijd uit de running haalden. “John heeft de zaken toen perfect opgepakt, ik heb me geen moment ergens zorgen over hoeven maken. Ook nu heb ik alle vertrouwen in hem. Dat is een prettige gedachte.” Hebben we straks alleen nog maar kiloknallers?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5