PromZ Vak 04-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 25 Afscheid van de werkvloer 8 Twee jaar later was het aantal bezoekers meer dan verdubbeld. Sale groeide uit tot Europa’s grootste vakbeurs in zijn soort met 600 standhouders. Sale was the place to be, met de toonaan- gevende ondernemingen uit de premiumbranche, de direct marketingbranche, listbrokers, fullfillment, display- en tele- marketingindustrie en sales promotionbureaus, die toen vaak onderdeel waren van de bekende reclamebureaus. Maar ook de incentiveafdelingen van KLM, British Airways, Arke en bijvoor- beeld Holland International stonden er. “De beurs was de perfecte vertaling van waar Incentive voor stond. Zes enorme beurshallen zaten vol en in de hoogtijdagen trok Sale ruim 20.000 bezoekers. De combinatie van vakblad en vakbeurs was goud. De concurrerende vakbladen waren jaloers. Maar van de Financiële Telegraaf - met iedere dag een miljoen lezers - kre- gen we al vanaf ’81, dus het jaar van de eerste beurs, volledige support. Enkele jaren daarna kon zelfs de grootste concurrent Adformatie niet meer om het succes van Sale heen. Ook dat blad ging positief over Sale schrijven. Adformatie is zelfs jarenlang standhouder geweest op de beurs.” Janssen: “Toen ik hier in Nederland met de beurs begon was het in de communicatie-industrie zo’n nieuw fenomeen, dat er om me heen wenkbrauwen werden gefronst. Bij de criticasters rezen vraagtekens over de kans op welslagen. Vriendschappelijk, zal ik maar zeggen, werd me afgeraden dit avontuur aan te gaan. Maar ik was enthousiast en er heilig van overtuigd dat het zou gaan lukken. Als het een flop was geworden, was ik ridder te voet geworden, dat wel. Maar mislukken, dat bestond voor mij gewoonweg niet.” Whisky en sigaren “De ondernemers uit de productenbranche die ik in die beginjaren leerde kennen waren echte entrepreneurs. Enthousiaste mensen, die druk bezig waren met het opbouwen van hun bedrijven. Met een aantal van die bedrijven doet Het Portaal overigens nog steeds zaken.” Hij vervolgt: “In de jaren ’80 en ’90 was de branche creatief en volop in beweging. Een groeiende markt ook, met voor de branche mooie marges. De kantoren stonden in december vol met de mooiste relatiegeschenken, de consument zag de mooiste promotiecampagnes aan zich voorbijtrekken. De omzet in actiemarketing deed in die tijd niet onder voor die in traditionele reclame. De dynamiek van het vak had zijn aantrekkingskracht op jonge, talentvolle marketeers. De branche was veel minder com- petitief dan nu, er waren ook minder spelers in de markt. Iederéén groeide. Het waren gouden tijden. Er was zelfs een distributeur die in een Rolls Royce reed.” “Al gauw kwam Han van Houten, die nu marketingmanager bij Xindao is, bij ons in dienst. Hij was mijn rechterhand en een fantastische ‘regelneef’. Ook hij werd snel besmet met het ‘premi- umvirus’. Hij bleef twaalf jaar bij ons, waarna hij in dienst trad van Jos Schröer en daarna van PSL Europe.” “Amsterdam was toen echt de reclamestad, alles was mogelijk. Het was een geweldig vakge- bied. We hadden te maken met grote namen, grote adverteerders, bijvoorbeeld voor de bladen Man en Alliance, waar we ook nog steeds voor werkten. En voor Incentive hadden we te maken met grote namen en grote adverteerders uit de business to business. We verkeerden in een superwereld; een schitterend kantoor op de Leidsegracht, en uitgebreid lunchen, dineren, whisky drinken en sigaren roken. Er waren in Amsterdam restaurants en cafés die draaiden op de reclame-industrie. Neem Loetje, of café de Pieper, dat was onze huiskantine.” Jong talentje Ongeveer tien jaar later besloten Janssen en zijn zakenpartner Bieling de uitgeverij te verkopen aan een Britse uitgever. De 12 jaar oudere Bieling stopte met werken. Janssen, nog geen 40 jaar oud, bleef voor de Engelse moeder verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding. Uiteindelijk kocht hij het bedrijf weer terug, om het korte tijd later wederom te verkopen, dit keer aan de Amsterdamse RAI die wil uitgroeien tot een multimediaal bedrijf. De uitgeverij van Janssen paste in deze strategie. We schrijven begin jaren ‘90. In het bedrijf, vanaf dan RAI Langfords geheten, kwam het ‘jonge talentje’ John Swaab werken als junior verkoper. Hij deed het al snel heel goed in de verkoop voor Incentive en Sale. Intussen deed RAI Langfords ook de organisatie en verkoop van het Direct Marketing Congres en de bijbehorende vakbeurs in het MECC in Maastricht. Binnen RAI Langfords werden ook nieuwe vakbladen ontwikkeld zoals het Grafisch Weekblad, Automotive en het juri- disch vakblad Amice. Eind jaren ’90 hielden Janssen en Swaab het voor gezien bij de RAI en namen ze het initiatief voor Het Portaal Uitgevers. De branche voor promotionele producten was in die tijd rijp voor een eigen vakblad als PromZ Magazine. Dat zou de industrie meer body geven, en ook het aanzien dat het vak verdiende bij opdracht- gevers, zegt Janssen. Al snel verscheen de eerste uitgave van PromZ Magazine, gevolgd door de beurs PromZ Event en het vakblad PromZ Vak, evenals het direct marketingvakblad Insight. Daarnaast initieerde Het Portaal in 2002 de oprichting van de brancheorganisatie PPP. “Het Portaal is uitgegroeid tot een mul- timediale uitgeverij, waartoe ook bijvoorbeeld het Belgische Promo-Biss behoort, evenals de vaktitels Expovisie en QM Quality in Meetings,” vertelt Janssen niet zonder trots. “In de crisisjaren die nu achter ons liggen, zijn er best veel mooie Freddy Heineken stond met z’n neus tegen de deur geplakt!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5