PromZ Vak 04-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 23 PromZ Vak nodigt iedereen uit voor het Happy Hour voor Hans Janssen in de ‘beroemde’ PromZ Bar in het PromZ Paviljoen op de PSI 2016 (Hal 12) op de tweede beursdag (donderdag 14 januari) tussen 17.00 en 19.00 uur. 8 Hans Janssen. Na 40 jaar neemt hij afscheid van de werkvloer. En vanaf januari 2016 is hij niet langer directeur en aandeelhouder van Het Portaal Uitgevers. Maar hij blijft – op gepaste afstand - betrokken bij de uitgeverij. Wie hem kent, verwacht ook niet anders. Regelmatig sparren met John Swaab, dan directeur en enig aandeelhouder, blijft op de agenda staan. Evenals het begeleiden van uitgaven als PromZ Magazine en PromZ Vak, de titels die het fundament legden onder Het Portaal Uitgevers. Afscheid van de werkvloer ’40 jaar’ Hans Janssen H et is midden jaren ’70 als de jonge Hans Janssen, na een jaar werkzaam te zijn geweest in de advertentieverkoop bij een uitgeverij, in hartje Amsterdam met Adplan begint, zijn eigen bureau voor advertentieacquisitie. Adplan verzorgde de acquisitie voor klinkende titels als Man, Onderneming (een uitgave van het VNO), het gastronomische blad Alliance, alle uitgaves van het NBT en ook een grote uitgeverij als Kluwer bracht steeds meer periodieken bij Adplan onder. Adplan werkte ook voor het blad Incentive. En met Incentive is alles begonnen … Hans Janssen en zijn toenmalige zakenpartner Frans Bieling waren vanaf dag één verantwoordelijk voor de advertentie- verkoop van Incentive, in die tijd eigenlijk het enige vakblad voor actiemarketing in Nederland. Een beetje een vreemde eend in de bijt. Incentive was een initiatief van Henk Voorwinde, directeur van Intermarco Farner, één van de grootste reclamebureaus in Amsterdam en de Koninklijke Drukkerij en Uitgeverij De Boer in Hilversum. Na circa een jaar, nadat Voorwinde en Drukkerij De Boer er vele tonnen in hadden geïnvesteerd, waren ze niet langer bereid verder te gaan met het blad. Janssen en Bieling zagen wel kansen voor een succesvolle voortzetting: alle signalen waren ervoor aanwezig. Het duo nam het blad over en zo werden ze van een advertentie-acquisitiebureau ineens ook uitgever, met alle bijbehorende activiteiten en verantwoordelijkheden. Nieuwbakken uitgevers De nieuwbakken uitgevers van Incentive Publications, zoals het bedrijf toen heette, verdeelden de taken en Janssen werd ver- antwoordelijk voor de commerciële kant van het blad. “Al vrij snel kwamen er adverteerders uit de premiumbranche op ons af. Zij hadden nergens een echt platform om hun doelgroep te bereiken. Dat konden wij ze bieden met Incentive,” aldus Janssen. “Die adverteerders werden steeds belangrijker voor Incentive. Tot de eersten hoorden bijvoorbeeld Recto Lennox, OTC, Koninklijke Begeer, Cervo, Valentijn, Staat & Co, World Present, Parker en Bakker Continental. Ik kreeg in die tijd steeds meer affiniteit met de promotionele productenbranche.” “Om te zien hoe buitenlandse uitgevers in dezelfde branche ope- reerden, reisden we regelmatig naar beurzen, bijvoorbeeld in Amerika en Engeland, waar die markten toen al verder waren ontwikkeld. Op de Engelse beurzen stonden toen al, eind jaren ’70, de grote retailketens als Harrods en Tesco met hun eigen vouchers voor de b to b-markt.” Janssen besloot dat het tijd werd om zelf met een vakbeurs te komen. De adverteerders zijn de standhouders en de lezers zijn de bezoekers: zo bood Incentive Publications zijn relaties ook een driedimensionaal platform, zoals Janssen vakbeurzen nog altijd omschrijft. Met de hoeveelheid contacten en vakkennis die hij inmiddels had opgebouwd moest dat goed komen, vond hij. En het lukte. Freddy en Anton In 1981 was de eerste vakbeurs Sale een feit. Op die beurs in de hoofdstedelijke RAI met 160 standhouders kwamen meteen al 10.000 bezoekers af, waaronder enkele prominenten. “Freddy Heineken stond `s ochtends vroeg met zijn neus tegen de deur omdat hij eerder naar binnen wilde en ook Anton Dreesmann kwam langs.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5