PromZ Vak 04-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 19 (advertentie) 9 2016 kan een schot in de roos worden! Eigen import Meer dan de helft (56%) van de distributeurs importeert zelf promotionele producten uit landen buiten Europa. Het gaat hier voornamelijk om grotere distributeurs. De strengere controle op naleving van de regels inzake Europese certificering heeft volgens 44% van de importerende distributeurs gevolgen voor hun eigen import. Men zal kritischer moeten kijken naar in te schakelen producenten en men verwacht dat in ieder geval de kosten zullen stijgen door die strengere controles. Wat ook wordt genoemd is dat men wellicht minder direct zal importeren en dat er, als de prijs het toelaat, meer wordt gezocht naar mogelijkheden binnen Europa. Tot slot blijkt uit het Distributeursonderzoek dat de werkgele- genheid in de branche de komende tijd, net als dit jaar, licht zal toenemen. 19% van de distributeurs verwacht dat het aantal fte’s in 2016 zal toenemen, 3% denkt dat het aantal fte’s in 2016 zal afnemen. De rest verwacht geen wijzigingen of weet het nog niet. Achter de oren krabben Al met al blijkt uit de onderzoeken dat de branche er redelijk voor staat. Er zijn de nodige risico’s en problemen, maar aan de andere kant gaat het commercieel en bedrijfseconomisch gemid- deld genomen bepaald niet slecht. De markt blijft kansen bieden, en opdrachtgevers staan open voor nieuwe leveranciers. Wie als distributeur op dit moment te maken heeft met teruglopende omzetten of negatieve groeiverwachtingen voor 2016, mag zich wel eens achter de oren krabben. Cocktail van bedreigingen Natuurlijk zijn er bedreigingen, dat geldt voor elke branche. In het onderzoek zijn nog eens een aantal mogelijke branche-bedreigin- gen aan de distributeurs voorgelegd zoals die de afgelopen jaren in de vorige onderzoeken spontaan naar voren waren gekomen (zie tabel 8). Verreweg het vaakst genoemd als grote bedreiging zijn de goedkope aanbiedingen via internet (door 54% van de distributeurs genoemd). Daarna worden in volgorde van belang- rijkheid genoemd het te grote aantal aanbieders van promotionele producten, de bezuinigingen bij opdrachtgevers, de daaruit voort- vloeiende dalende marges en de rechtstreekse leveringen aan opdrachtgevers door suppliers. Bij elkaar een cocktail van bedrei- gingen maar blijkens de cijfers uit het Distributeursonderzoek 2015 kunnen de meeste distributeurs die bedreigingen zonder meer aan. Hoopgevend daarbij is de wat mindere nadruk op lagere prijzen en de grotere nadruk op service, zoals verwoord door de opdrachtgevers. Dat geeft de distributeurs extra argumenten om opdrachtgevers te overtuigen bij hen in te kopen. Achterblijvers dreigen te moeten afhaken 2015 n= 113 % Goedkope aanbiedingen via internet 54 Teveel aanbiedende partijen op de markt 42 Bezuinigingen bij opdrachtgevers 35 Dalende marges 32 Rechtstreekse levering aan opdrachtgevers door suppliers 29 Te weinig vakmanschap/kennis bij distributeurs 15 Milieueisen en andere overheidsregels 8 Toetreding van buitenlandse partijen op de Nederlandse markt 6 Tabel 8: Grootste bedreigingen voor de branche, volgens distributeurs

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5