PromZ Vak 04-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 17 2016 kan een schot in de roos worden! geen andere sportevenementen om op in te haken, men denkt in een aantal gevallen aan andere promotionele activiteiten, maar het overgrote deel weet niet of, en zo ja waaraan het vrijgekomen budget zal worden uitgegeven. Dat heeft natuurlijk ook effecten op het reilen en zeilen van de distributeurs, met name de grotere. Immers, 44% van de distri- buteurs bood tijdens het WK 2014 oranje artikelen aan. Na de uitschakeling van Nederland voor het EK 2016 verwacht 27% van de distributeurs negatieve gevolgen voor de omzet, zoals blijkt uit tabel 7. Interessant is dat 4% hierdoor juist een omzetgroei verwacht. Het gaat hierbij om distributeurs die geen oranje arti- kelen verkopen en nu hopen een graantje mee te pikken van de vrijgekomen budgetten van opdrachtgevers. 60% verwacht geen omzeteffecten te zien, 9% durft daar niks over te zeggen. Zo wordt maar weer eens duidelijk dat een aantal slechte wedstrijden van het Nederlands Elftal behoorlijke gevolgen heeft voor de promo- tionele producten branche. Ruim 40% vindt dat het beter gaat De omzetgroei in 2015 van distributeurs sluit aan bij het algemene oordeel van distributeurs over de gang van zaken binnen de pro- motionele productenbranche. 43% vindt dat het in de branche momenteel beter gaat dan in de afgelopen jaren tegen 10% die denkt dat het nu slechter gaat dan in afgelopen jaren. De overigen zien weinig verandering. In vergelijking met 2014 zijn de gemid- delde orderbedragen bij de distributeurs wat hoger geworden, al zijn de verschillen niet erg groot. Het aantal klanten is in 2015 ook groter geworden. De druk op de prijzen lijkt iets minder gewor- den te zijn want 58% is tevreden of enigszins tevreden over de marges terwijl 16% daarover ontevreden is. In 2014 was men hier iets minder tevreden over. Distributeurs zijn dit jaar ook wat meer tevreden dan in 2014 over de beschikbare liquiditeit van hun bedrijf (60% zeer of enigszins tevreden tegenover 55% in 2014). Het betaalgedrag van debiteuren is overigens niet verbeterd in 2015. Net als vorig jaar moesten distributeurs gemiddeld ruim 33 dagen wachten op betaling van hun facturen. 8 n= 233 % Minder dan 10% van alle ingekochte promotionele producten is duurzaam 15 10% tot 25% van alle ingekochte promotionele producten is duurzaam 8 25% tot 50% van alle ingekochte promotionele producten is duurzaam 9 Meer dan 50%van alle ingekochte promotionele producten is duurzaam 9 In 2015 geen duurzaam geproduceerde promotionele producten ingekocht 30 Niet bekend of in 2015 duurzame promotionele producten zijn ingekocht 29 Totaal 100 Tabel 6: Inkoop duurzame promotionele producten door opdrachtgevers Waar gaat het ‘oranje’ budget nu naar toe? 2015 n= 113 % Negatieve gevolgen voor de omzet 27 Positieve gevolgen voor de omzet 4 Geen gevolgen voor de omzet 60 Durft nog niet te zeggen 9 Totaal 100 Tabel 7: Verwachte omzetgevolgen distributeurs wegens mislopen EK 2016 Frankrijk (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5