PromZ Vak 04-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 15 2016 kan een schot in de roos worden! Shoppen in de buurt Is de vestigingsplaats van een distributeur belangrijk voor de opdrachtgever? Ja, zegt 23% van hen. Voorwaarde is wel dat het om dezelfde prijs-kwaliteitverhouding gaat, zoals uit het Opdrachtgeversonderzoek van een jaar geleden bleek. Dit jaar werd duidelijk dat driekwart van de opdrachtgevers wel één of meer in hun buurt gevestigde distributeurs kent. Maar slechts 27% van de opdrachtgevers is weleens benaderd door een lokaal gevestigde distributeur, met als belangrijkste argument dat men in de buurt gevestigd is. Wat dat betreft lijkt het erop dat er nog de nodige mogelijkheden bestaan voor distributeurs binnen hun eigen regio. Niet minder dan 80% van de distributeurs (met name de wat kleinere) zegt ook dat zij weleens bedrijven in de buurt bewust benaderd hebben (tabel 5). Maar op de een of andere manier is dat tot nu toe kennelijk onvoldoende ‘geland’ bij de opdrachtgevers. Toch iets om over na te denken. Zeker voor kleinere distributeurs is er nog heel wat omzet te halen in de nabije omgeving, maar je moet er wel je best voor doen en niet denken dat die lokale klant wel uit zichzelf binnenstapt. Duurzaamheid niet meer weg te denken Uit het onderzoek komt naar voren dat 90% van de distribu- teurs inmiddels duurzame producten aanbiedt. In een kwart van de gevallen is het omzetaandeel van duurzame producten in 2015 hoger dan in 2014 (maar bij 11% is het lager). Duurzame producten zijn inmiddels een normaal onderdeel van het assor- timent geworden en volgens de distributeurs wordt er in de verkoopgesprekken tamelijk weinig over gesproken. De distri- buteurs stellen dat vooral zij degenen zijn die de opdrachtgever op de mogelijkheden van duurzame producten wijzen tijdens het verkoopgesprek. De opdrachtgevers daarentegen vinden dat vooral zij degenen zijn die het onderwerp duurzaamheid aan- kaarten bij de distributeur. Wie hier gelijk heeft is niet helemaal duidelijk, wel vindt de meerderheid van opdrachtgevers dat de distributeurs hen goed of voldoende informeert over duurzame producten. Uit tabel 6 blijkt dat het aandeel van ingekochte duurzame pro- motionele producten door opdrachtgevers nog relatief beperkt is. Opvallend is dat 30% van de opdrachtgevers zegt dat er in 2015 geen duurzaam geproduceerde promotionele producten ingekocht zijn. Nog opvallender is dat 29% van de ondervraagde opdrachtgevers niet eens weet of er in 2015 überhaupt duurzaam geproduceerde promotionele producten zijn ingekocht. Hoe het ook zij, duurzame promotionele producten zullen in belang toene- men, enerzijds omdat opdrachtgevers er meer en meer naar zullen vragen en anderzijds omdat een groot deel van de distributeurs in toenemende mate duurzaam geproduceerde promotionele producten in hun assortiment opneemt. De gevolgen van een zomer zonder oranje Helaas heeft het Nederlands Elftal zich niet weten te plaatsen voor het EK 2016 in Frankrijk. Heeft dat effecten op de branche? 15% van de opdrachtgevers heeft in uiteenlopende mate promotionele aandacht gegeven aan het WK 2014 in Brazilië. Van die 15% wist meer dan de helft in oktober 2015 al dat ze iets zouden gaan doen met het EK 2016 in Frankrijk. Nu Nederland niet meedoet is het de vraag waar het nu vrijkomende budget naar toe gaat. Bij de opdrachtgevers is dat eigenlijk volstrekt onduidelijk. Men zoekt 8 Optimisme blijft , al vlakt de groei iets af Is wervingsargument voor distributeur Is van belang voor opdrachtgever n= 113 175 % % Ja 80 23 Nee 20 77 Totaal 100 100 Tabel 5: In de nabijheid van opdrachtgevers gevestigde distributeurs (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5