PromZ Vak 04-2015

z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 13 2016 kan een schot in de roos worden! Nu de markt veel mogelijkheden biedt om nieuwe klanten te werven (de budgetten groeien en opdrachtgevers staan positief tegenover nieuwe leveranciers) zullen distributeurs veel aandacht moeten besteden aan hun zichtbaarheid. Ze zullen op het netvlies van de opdrachtgeversmoeten komen. Opdrachtgevers kopen niet bij distributeurs waar ze nog nooit van hebben gehoord! Duidelijke functie voor catalogus De gedrukte catalogus blijkt voor veel opdrachtgevers nog steeds een belangrijke rol te spelen, overigens in de meeste gevallen in combinatie met de website van de distributeur. 10% van de opdrachtgevers is gelukkig met alleen een catalogus, 49% van de opdrachtgevers raadpleegt zowel de catalogus als de website van de distributeur, terwijl 41% genoeg heeft aan de website van de distributeur. Het is dan ook opvallend dat 57% van de distribu- teurs aangeeft dat gedrukte catalogi voor hen geen enkele of een tamelijk onbelangrijke rol spelen. Laten ze niet te snel de catalogus als communicatiemiddel vallen? Die gedrukte catalogus heeft nog steeds een duidelijke functie. Uit het Opdrachtgeversonderzoek 2015 blijkt dat opdrachtgevers de catalogus vooral voor inspiratie gebruiken en de website van de distributeur gebruikt wordt om concrete producten op te zoeken en prijzen te vergelijken. Ruim driekwart van de opdrachtgevers blijkt weleens online promotio- 2015 2014 2013 2012 n= 233 266 243 176 % % % % Gaat in 2016 met dezelfde distributeurs werken 27 24 28 28 Gaat in 2016 deels met dezelfde, deels met andere distributeurs werken 30 26 20 34 Gaat in 2016 voor het grootste deel of helemaal met andere distributeurs werken 1 3 - 2 Nog niet hoe de distributeurskeuze van het bedrijf in 2016 zal uitpakken 42 47 52 36 Totaal 100 100 100 100 2015 2014 2013 2012 n= 233 266 243 176 % % % % IGO (Post) 73 71 67 77 Van Helden 73 67 61 65 Intercédé 53 46 37 33 MultiGift 52 *) *) *) Promo.nl 51 49 *) *) Be Global 48 52 47 43 WOT-P 46 46 44 50 Interimage 42 41 31 36 Webo 35 36 35 *) Compacon 31 35 33 36 Kop & Schouders 31 28 *) *) XL Concept 30 31 27 *) Gemaco 29 30 21 23 Robitex 29 25 *) 19 Pinkcube 22 16 *) *) Bovi 18 15 *) *) Keiretsu 13 15 *) *) *) = niet gemeten Tabel 3: Distributeurskeuze door opdrachtgevers: 2012-2015 Tabel 4: Geholpen naamsbekendheid van distributeurs bij opdrachtgevers: 2012-2015 nele producten te kopen, 17% doet dat vrij vaak of altijd. Internet is dus belangrijk voor een distributeur. Opvallend is dat rond de helft van de distributeurs niet over een eigen webshop beschikt. Distributeurs die wel via een eigen web- shop verkopen behalen daarmee uiteenlopende resultaten. In de meeste gevallen (77%) is het aandeel van die webshopverkopen minder dan 25% van de totale omzet, maar bij 12% van de distri- buteurs ligt het aandeel van de webshopverkopen boven de 75%. Overigens geven de distributeurs aan dat in veel gevallen er ook nog wel telefonisch of ander contact is tussen opdrachtgever en distributeur voordat de opdrachtgever iets bestelt in de webshop. Slechts 14,1% van de internetverkopen van distributeurs komt tot stand zónder aanvullend contact. Dat lijkt niet veel maar het is wel bijna een verdubbeling ten opzichte van 2014 toen dat aandeel nog op 8,6% lag. 8 Klanten gaan gas geven in 2016

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5