PromZ Vak 04-2015
z 2015 - nummer 4 - www.promz.nl 11 Opdrachtgevers Distributeurs 2015 2014 2015 2014 n= 146 60 113 148 % % % % Originaliteit/creativiteit van de aangeboden artikelen 49 53 38 45 Prijs van de aangeboden artikelen 43 47 48 53 Breedte van het assortiment 26 30 28 24 De service die geboden wordt 19 12 59 49 De mogelijkheid die geboden wordt om producten met een logo te bedrukken 16 8 20 25 Het contact met de account manager 10 8 19 23 Advies en kennis van zaken 8 2 28 35 De omvang van het bedrijf 2 2 11 10 Andere redenen 12 17 1 10 Geen van bovenstaande redenen 4 5 3 2 Tabel 2: Selectiecriteria van opdrachtgevers en distributeurs bij de keuze van hun leveranciers: 2014-2015 8 is voor de distributeur. Tabel 2 maakt duidelijk dat er vele moge- lijkheden zijn voor distributeurs om zich richting opdrachtgevers verder te profileren. En dat is niet onbelangrijk omdat uit tabel 3 blijkt dat bijna een derde van de opdrachtgevers nu al weet dat er in 2016 met geheel of gedeeltelijk nieuwe distributeurs zal worden gewerkt. Opvallend is ook dat 42% van de opdrachtgevers nu nog niet weet hoe de distributeurskeuze in 2016 zal uitpakken. Ook dit duidt erop dat distributeurs in 2016 vele kansen hebben om hun klantenbestand uit te breiden, maar zij zullen ook hun bestaande klanten zodanig moeten koesteren dat die niet weglopen. Naam op netvlies Distributeurs die nieuwe klanten willen werven zullen in ieder geval bekend moeten zijn bij de opdrachtgevers. Jaarlijks wordt in het PromZ Opdrachtgeversonderzoek de geholpen naamsbekend- heid van de distributeurs gemeten. Tabel 4 toont de geholpen naamsbekendheid van een aantal distributeurs (hierbij worden concrete namen voorgelegd aan de respondenten in het onder- zoek). IGO Post en Van Helden blijken, zoals al jaren het geval is, de koppositie in te nemen met niet minder dan 73% naamsbekend- heid. Intercédé, MultiGift, Promo.nl, Be Global en WOT-P volgen op behoorlijke afstand met een geholpen naamsbekendheid van rond de 50%. De posities qua naamsbekendheid zijn over het algemeen vrij stabiel. Intercédé is sneller dan gemiddeld gegroeid in naamsbekendheid. De lijst van voorgelegde namen verschilt ieder jaar wel enigszins. In 2015 bleek MultiGift, die dit jaar voor de eerste keer gemeten werd, een zeer behoorlijke geholpen naamsbekendheid te hebben. 2014 +8,7% 2015 +6,0% Verwachting 2016 +8,7% Tabel 1: Omzetgroeicijfers distributeurs: 2014-2015
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5