PromZ Vak 04-2015
10 In opdracht van Het Portaal Uitgevers stak onderzoekbureau One Question in oktober 2015 de jaarlijkse thermometer in de Nederlandse opdrachtgevers, gevolgd door het jaarlijkse onderzoek onder distributeurs in november 2015. 2016 kan een schot in de roos worden! TEKST: ED VAN EUNEN FOTO: ISTOCK H et gaat (weer) goed met de branche. De opdrachtge- vers rapporteren hogere budgetten voor promotionele producten in 2015, namelijk +2,7% (en ze verwachten voor 2016 zelfs een stijging van het premiumbudget van 3,3%). De distributeurs rapporteren een nog hoger groeicijfer over 2015: +6,0%. Het verschil tussen beide cijfers valt deels te ver- klaren doordat opdrachtgevers de inkoop van allerlei promoti- onele producten soms op heel andere budgetten laten drukken (bijvoorbeeld op het budget voor kantoorartikelen). Het is ook zeer waarschijnlijk dat gespecialiseerde distributeurs marktaan- deel hebben gewonnen ten koste van bijvoorbeeld retailers. +8,7% in 2016 verwacht De gewogen omzetgroei bij distributeurs van +6,0% is natuur- lijk verheugend maar wel wat minder dan de omzetgroei die in 2014 plaatsvond (+8,7%). Bovendien is de omzetgroei in 2015 ook minder dan de verwachtingen die de distributeurs eind 2014 uit- spraken, want toen dacht men aan een groei van 9,8% in 2015. Dat is het niet geworden, maar er zullen diverse branches in Nederland zijn waar men met enige jaloezie kijkt naar het groei- cijfer van 6,0% in de promotionele producten branche. Voor 2016 tonen de distributeurs weer hun gebruikelijke positieve instelling: gemiddeld genomen verwachten zij voor 2016 een omzetgroei van +8,7%. Zie tabel 1. De promotionele producten- branche blijft een conjunctuurgevoelige branche. Nu, na een aantal moeilijke jaren, de verkopen weer behoorlijk aantrekken, krijgen de distributeurs ook weer wat noodzakelijk vet op de botten om daarmee straks een onverhoopte omzetdip op te kunnen vangen. Klanten en distributeurs positief Meer bestedingen, andere leveranciers? Groei in budget bij opdrachtgevers en groei in omzet bij dis- tributeurs blijkt ook vaak te leiden tot het zoeken van nieuwe leveranciers. Dat geldt zowel voor opdrachtgevers als voor dis- tributeurs. Van de opdrachtgevers gaf 63% aan in 2015 met één of meer nieuwe leveranciers te zijn gaan werken (deels naast bestaande leveranciers) terwijl 25% van de distributeurs naast de bestaande suppliers met één of meer nieuwe suppliers is gaan werken. In dit verband is het interessant om te kijken naar redenen voor opdrachtgevers om nieuwe distributeurs te zoeken en criteria die distributeurs aanleggen bij de keuze voor een supplier. Dit is samengevat in tabel 2. Wat blijkt? Prijs en originaliteit zijn voor opdrachtgevers verreweg de voornaamste reden om nieuwe distributeurs te zoeken. Maar in vergelijking met 2014 lijken service en de mogelijkheid om producten te bedrukken in 2015 belangrijker te zijn geworden. Verreweg de meeste distributeurs bieden bedrukkingsfaciliteiten, het lijkt er dus ook hier op dat opdrachtgevers bepaalde producten niet meer bij retailers kopen, maar bij gespecialiseerde distribu- teurs die in tegenstelling tot die retailers de producten wél bedrukt kunnen leveren. Service van suppliers belangrijk Voor distributeurs speelt bij de keuze van een supplier vooral de geboden service een belangrijke rol naast prijs en in wat mindere mate originaliteit. Verder valt op dat de adviezen en kennis van zaken van distributeurs voor de opdrachtgevers veel minder belang- rijk is dan het advies en de kennis van zaken van de supplier dat PromZ Distributeursonderzoek 2015
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5