PromZ Vak 03-2015
5 2015 - nummer 3 - www.promz.nl C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) ZELF IMPORTEREN? P S OP! Bas Lensen (Toppoint): ‘Brons? Ik ga alleen voor goud!’ EdwinKats (Pinkcube): ‘We werden voor gek verklaard’ VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË oktober2015 - nummer 3 Branche reikt ‘OSCARS’ UIT 9 vakprijzen 9 Toetsen en testen Het is duidelijk: de ILT (Inspectiedienst Leefomgeving en Transport) laat er geen gras over groeien. Ze gaan er scherp op toezien dat promotionele producten voldoen aan de wettelijk gestelde eisen, zoals op het gebied van RoHS (gevaarlijke stoffen). Lees het interview met Carl Huijbregts van de ILT op pagina 8 van deze PromZ Vak. De kop in het zand steken, of je nu fabrikant, supplier of distributeur (of zelfs eindklant) bent, kan echt niet meer. Alle partijen in de promotionele productenbranche moeten er hun verantwoordelijkheid voor (willen) nemen dat de producten die via hen op de markt komen in orde zijn en zijn voorzien van de juiste (en actuele!) certificaten die dit aantonen. Toetsen en testen kost tijd en vooral geld, zeker voor kleinere suppliers en kleinere zelf importerende distributeurs kan dit een obstakel zijn of worden. Maar, eindklanten zullen hun distributeurs steeds meer gaan confronteren met vragen over productveiligheid, milieuaspecten en dergelijke. De distributeurs moeten die vragen goed kunnen beantwoorden en ze zelf proactief aan de orde kunnen stellen. Dat is nou een onderdeel van de toegevoegde waarde van een full service distributeur waar zo vaak naar wordt verwezen. En het is ook een toegevoegde waarde voor suppliers, die weer door de distributeurs met deze vragen worden geconfronteerd. Zo levert deze ontwikkeling voor alle partijen kansen op om zich beter te profileren. Wie de juiste producten levert, brengt uiteindelijk geen eindklanten in gevaar (denk: recall), en uiteindelijk ligt daar de grote winst, niet in de laatste plaats wat betreft het professionele handelen van de branche. Er wordt tegenwoordig ook steeds vaker gezegd dat suppliers en distributeurs nauwer met elkaar moeten samenwerken en elkaar moeten durven vertrouwen. Dat geldt ook in dit opzicht. Weten dat beide partijen beschikken over vakkennis en inzet om te voldoen aan de eisen is belangrijker dan willen besparen op de benodigde investeringen. Kwaliteit kost geld, en meer dan dat… PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: +31 (0)75-6475747 Hans Janssen Advertentie-acquisitie, Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Marco Rensen Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: iStockphoto, Luzan Veenendaal, Ruud Jonkers, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5