PromZ Vak 03-2015
z 2015 - nummer 3 - www.promz.nl 29 9 lang mogelijk in beeld hebben bij zijn klanten en afnemers: daar sluiten duurzame producten perfect op aan.” In beweging blijven Het ‘nieuwe’ Lensen Toppoint, dat jaarlijks met 15 procent groeit, is mede het resultaat van de uitkomsten van een marktonder- zoek dat de supplier hield onder zijn klanten in Europa, nu alweer bijna drie jaar geleden. Lensen: “Je moet als supplier in beweging blijven. Suppliers moeten de markt blijven aanzwengelen. Zij hebben ook een grote reikwijdte. Met hun producten en dien- sten bereiken ze grote aantallen distributeurs, die de boodschap van het promotionele product weer onder de aandacht moeten brengen van eindklanten.” Lensen Toppoint, zo maakt Bas Lensen duidelijk, wil vooral ook zelf in beweging blijven. Eerder zei hij al eens dat hij af wil van het etiket van die pennenboer uit Bergentheim - een imago dat vooral leeft in het ‘thuisland’ Nederland en minder bij distribu- teurs in andere Europese landen. Wat willen de klanten? Vandaar dat marktonderzoek. Door te focussen op de vier nieuwe kern- waarden, wil Lensen het Toppoint-nieuwe-stijl markeren. Een Toppoint dat innovatief, modern en breed is. Lensen: “De dis- tributeur die nog altijd denkt dat wij alleen goed zijn in pennen en het ook zo leuk doen in keramiek, moet toch echt weer eens goed naar ons kijken.” 100-jarig bestaan “Bovendien,” voegt Lensen toe, “ik zeg niet dat het zo ver komt, maar hoe dan ook wil ik ook niet het risico lopen dat de pen over tien, twintig jaar uit de tijd is. Ik wil straks ook het 100-jarig bestaan van Lensen Toppoint kunnen vieren.” En als iemand iets over promopennen mag zeggen, dan is het wel Bas Lensen. Zijn grootvader begon in 1926 een handelsbe- drijf in papier. Op een bakfiets leverde hij allerlei soorten papier, karton, verpakkingsmaterialen aan bedrijven in de regio Twente en Meppel. De eerste pennenorder, 250 in getal, werd verkocht aan muziekvereniging Hallelujah ter ere van een jubileum. Wat ooit begon als een firma met maar één pen in de collectie is in de loop der jaren uitgegroeid tot een internationaal bedrijf in de promotionele productenbranche. In een klein dorp onder de rook van Hardenberg en dicht tegen de Duitse grens ontstond het merk Toppoint. In de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam het merk Toppoint sterk in opmars. De balpennen van Toppoint werden alom gewaardeerd. Ook de sponsoring van het mara- thonschaatsen, o.a. van Erik Hulzebosch, bracht het bedrijf uit Bergentheim de nodige naamsbekendheid. Sinds 2002 maakt Toppoint onderdeel uit van de New Wave Groep uit Zweden. De (familie)naam Lensen is vanaf het begin gemeengoed gewor- den in de promotionele productensector. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer. Lensen: “Promotionele artikelen zitten in ons DNA.” Lensen: “We hebben de collectie dus verbreed. Een groot aan- tal producten is toegevoegd aan de sectie eating en drinking, electronics en gifts collectie. Ook de Designed by Toppoint col- lectie is fors uitgebreid. We zijn niet alleen meer een specialist in pennen, maar inmiddels een specialistische generalist. Onze powerbanks doen het heel goed, en bidons zijn momenteel onze best lopende productgroep. Kwaliteit speelt ook een steeds belangrijker rol. Ik wil niet meer naar beneden met prijs en product, dat is volgens mij de verkeerde kant op.” En net zoals Lensen vindt dat suppliers niet stil moeten zit- ten, vindt hij dat ook distributeurs meer in beweging moeten komen. “Ik vind dat er te veel distributeurs zijn die al te lang wachten op andere tijden. Ze gaan maar door op hun oude, vertrouwde handelwijze. Ze weten vaak niet eens in welke business hun klanten werkzaam zijn! Hoe kun je die klanten dan de juiste promotionele producten verkopen? Als je als distributeur geen interesse hebt in je klant, ben je in mijn ogen een dozenschuiver en daar zit onze branche niet meer op te wachten. Distributeurs moeten eindklanten weten te overtuigen van de power van premiums als reclamedra- gers, loyaltytools en tools die de naamsbekendheid kunnen vergroten.” Innoveren moet Hij vervolgt: “Doe wat wij hebben gedaan. Doe marktonder- zoek. Genoeg opleidingen en studenten die je daarbij kunnen helpen. Probeer uit te vinden wat je klanten van je vinden, hoe ze naar je kijken en wat ze vinden dat je moet doen. Je feed- back moet je halen uit je klantenkring. Weet wat je goed doet en vooral wat je niet goed doet. Als je je bestaande klanten niet goed bedient, hoe wil je dan nieuwe klanten krijgen en vast- houden? Verdiep je in je vak en je klant. Het is je brood! Je leeft ervan! Leef er dan ook voor! Stil zitten is geen optie. Je moet communiceren. Je moet innoveren. Je moet meegaan met de tijd. Moeilijk? Ja. Maar je hebt geen keuze. Als je het niet doet, ga je naar de bliksem. Als Lensen Toppoint hebben we ook de keuze gemaakt te vernieuwen en te veranderen. We willen ook groeien door onze klanten te geven waar ze om vragen en waarmee zij weer kunnen scoren bij hun opdrachtgevers.” Verdiep je in je vak en je klant. Het is je brood!
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5