PromZ Vak 03-2015

28 TEKST: KARIN SCHAPER Bas Lensen is best teleurgesteld over het brons voor Lensen Toppoint bij de verkiezing van Supplier of the Year. “Ik ga alleen voor goud,” is zijn motto. “Ik vind ook dat wij goud verdienen.” En dat zegt hij omdat hij vindt dat het bedrijf in een paar jaar tijd, zeker ook het laatste jaar, grote stappen voorwaarts heeft gezet. Brons? Ik ga alleen voor goud! D ie stappen voorwaarts behelzen vernieuwingen en verbeteringen: en dan gaat het over inspanningen op het gebied van sustainability, een leverbetrouw- baarheid van 95 procent, extranetorders die binnen 4 uur worden voorzien van filmproeven tot en met levertijden van gemiddeld 5 dagen. Lensen: “De Unilevers en Philipsen van deze wereld hebben inkoopagenda’s voor een jaar vooruit, maar het gros van de markt bestaat uit de kleinere bedrijven waar ze zich ineens realiseren dat ze aan het eind van de week een opening hebben of op een beurs staan en nog business gifts nodig hebben. Tel daarbij op dat ook het bol.com gevoel steeds meer ons vak binnenkomt. Ik bestel vandaag, ik betaal vandaag, dus wil ik het morgen heb- ben. Zo krijgt het begrip ‘levertijd’ anno nu een nieuwe invulling, zeker voor distributeurs.” Voorbeeldrol Wat sustainability betreft spreekt Lensen van een voorbeeldrol die Lensen Toppoint vervult op het gebied van duurzaamheid. “We produceren nu ruim 50 procent van onze artikelen in Europa. De grote aandacht voor sustainability en productcompliance – 80 procent van onze collectie is inmiddels certified - is niet onop- gemerkt gebleven. Ik weet dat de branche dat zeer waardeert.” Bas Lensen (Toppoint): Kwaliteit, design en druktechnieken zijn belangrijke pijlers waarop Lensen Toppoint begin 2014 zijn nieuwe koers formu- leerde. Sustainability is de vierde pijler. Hoe eerder de gehele promotionele productenbranche niet meer kan worden geasso- cieerd met goedkope weggevers, hoe beter, vindt Lensen. “Als ik zag hoeveel rommel er weer op de markt kwam tijdens de Tour de France… Ik hoef zo’n order niet. Ik wil mijn naam niet meer aan dat soort producten linken. Ik wil mijn bedrijf, en mijzelf persoonlijk, er niet mee identificeren.” Trending topic In het begin van dit jaar zei Lensen in PromZ Vak over het thema ‘duurzaamheid’ onder meer: “Veel grote bedrijven mogen alleen nog maar duurzaam inkopen, zij zullen dus veel vragen hebben waar de distributeur op zal moeten inspelen. Duurzaam is de toekomst. Waarom kiezen voor een weggooi-artikel terwijl je ook kunt kiezen voor een functioneel product en lange levensduur? Soms zijn er ook maar kleine wijzigingen nodig om een product duurzaam te maken. Duurzaam is een ‘trending topic’ dat steeds belangrijker wordt, waarom zou je als supplier en distributeur daar dan niet van profiteren? De distributeur laat kansen liggen als hij zich niet verdiept in de materie en daardoor geen juist advies kan geven. Een eindklant wil zijn product het liefst zo

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5