PromZ Vak 03-2015

z 2015 - nummer 3 - www.promz.nl 27 9 mensen en de markt weer het gevoel kunnen geven dat MOB erbij hoort.” De Planque zegt nu in dat verband: “We zijn weer een solide bedrijf. Het is goed voor klanten om te weten dat MOB weer stevig in zijn schoenen staat.” IT in sneltreinvaart MOB’s IT-brein Stephen Gibson, voorheen director supply chain management, behoort al sinds 2002 ‘tot het meubilair’ van de Barneveldse supplier. Gibson treedt de laatste tijd wat meer op de voorgrond. Dat zal te maken hebben met het feit dat hij met enkele maanden Rutger de Planque opvolgt bij Midocean Brands, waarna De Planque de titel krijgt van ceo van de boven MOB hangende Midocean Group, waar andere activiteiten in kunnen worden ondergebracht, zoals wellicht de geheel vernieuwde tra- ding divisie of toekomstige acquisities. Maar het is ook een gevolg van het feit dat alles wat met IT heeft te maken in sneltreinvaart belangrijker wordt voor de promo- tionele productenbranche. Vroeger gingen de discussies vooral over producten en collecties, nu gaan de gesprekken algauw ook over de noodzakelijke investeringen in IT om als supplier voorop te kunnen lopen in de branche: anno nu gaat het om snelheid, flexibiliteit en printen, maakt Gibson duidelijk. “ It’s not the large that will eat the small, it is the fast that will eat the slow,” zei Gibson eerder al eens in dit verband. Gibson zegt nu: “We lanceren binnenkort spectaculaire e-commerce oplos- singen. In eerste instantie voor de interactie tussen supplier en distributeur. We komen met een volledig met ons ERP-systeem geïntegreerd e-commerce platform.” Voor heel wat mensen, ook in de branche, is dit geen gesneden koek. Hoeft ook niet, vindt hij. “We verwachten het systeem gefaseerd vanaf november te lanceren, en dan kan iedereen de voordelen gewoon ervaren. In de zomer van volgend jaar volgt de introductie van een geavan- ceerde IT-oplossing ter ondersteuning van de interactie tussen distributeurs en de eindklant.” Minder mensenhanden Gibson richtte wat betreft printen in 2006 al de blik op Polen. Hij spande zich in om print en logistiek in dat land te centraliseren. De drukkerijen in Barneveld en Barcelona zijn inmiddels gesloten en ook het magazijn in Spanje is verplaatst naar Polen. Het grootste deel van de voorraad ligt nu in Polen, waar ook alle bedrukking plaatsvindt. De drukkerij van MOB in Polen is uitgegroeid tot een van de grootste in Europa. Gibson: “We zijn een full service leve- rancier van promotionele artikelen. Maar in deze business wordt 95 procent van de producten met opdruk geleverd, dus bedruk- ken is ontegenzeggelijk een heel belangrijk onderdeel van het totaalproduct dat wij bieden.” Hij vervolgt: “De efficiency van de interactie tussen supplier en distributeur wordt alleen maar belangrijker. Als je dan ook nog eens kijkt naar de traditionele distributeur die moet concurreren met de online distributeur, dan moet je toch toegeven dat snel- heid en toegankelijkheid van de informatie juist in dit vak heel belangrijk is. Hoe minder mensenhanden in dat proces nodig zijn en hoe meer je dat kunt automatiseren, hoe minder kans op fouten er zijn en hoe minder tijd er verloren kan gaan.” Gibson: “Nu ook in onze branche de rol van internet steeds belangrijker wordt, twijfel ik er niet aan dat snelle levertijden alleen maar belangrijker worden. Veel eindklanten zullen zich de vraag stellen waarom de levertijd van promotionele artike- len zoveel langer is dan die van bijvoorbeeld kantoorartikelen of kopieerpapier. Ook voor grote corporate klanten lijkt het logisch dat zij snel willen kunnen reageren op de verkoopresultaten van hun merk of product met nieuwe sales promotions. Activiteiten en processen die niets toevoegen moet je elimineren, dat geldt zowel voor suppliers als voor distributeurs. Ketenverkorting en automatisering zijn hot issues. Die spanning is nu voelbaar in de markt, met name bij suppliers. Want er zijn grote investeringen, zeker als het gaat om IT, voor nodig.” De Planque: “Het is nog steeds een branche die je van sourcen tot en met customer moet begrijpen, en helaas zijn er niet zo heel veel mensen meer die de hele keten doorzien. Alleen de focus op product, of alleen op logistiek, dat kan niet meer. Als supplier moet je excelleren op het hele spectrum. Iedere distribu- teur wordt zo goed als zijn slechtste leverancier!” Waarvan akte… Keyword efficiency Gibson: “Het valt me overigens op hoeveel jonge distributeurs ik weer in de branche zie, en dan heb ik het niet alleen over de nieuwe generatie online distributeurs, maar ook over full service distributeurs. Ik vind dat mooi om te zien. Maar het verschil met de generatie vóór hen is dat zij duidelijk een keuze maken, voor een bepaald product, een kanaal, een specifieke activiteit of een specifiek klantsegment. Vroeger kon je alles doen als distributeur. Nu moet je kiezen omdat je als distributeur niet meer in alles goed kunt zijn. Ik denk en hoop dat de nieuwe generatie daarom ook meer durft te leunen op zijn supplier die hem werk uit han- den neemt, zodat de distributeur zich kan focussen op waar hij goed in is. Dat is efficiënt. En efficiency is toch wel een van de keywords in de productenbranche.” Je moet excelleren op het hele spectrum

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5