PromZ Vak 03-2015

26 TEKST: KARIN SCHAPER In al die jaren waarin nu de Supplier of the Year is uitgereikt, heeft MOB nog nooit op het podium gestaan voor een prijs of nominatie. De naam viel wel vaak, maar haalde nooit de hoogste regionen. Dit jaar, 2015, was in dat opzicht het debuut voor de supplier uit Barneveld. Zilver voor MOB. ‘Distributeurs worden zo goed als hun slechtste suppliers’ V olgens coo Stephen Gibson van MOB een mooi dank- je-wel van de klanten en een goed signaal naar de mensen van MOB. Geen goud, nee, zegt ceo Rutger de Planque: “Maar de reacties zijn goud!” Volgend jaar dan op voor het hoogste edelmetaal? De Planque: “Ach, dat hoeft niet. Weet je wat mijn ambitie is? Dat MOB de preferred supplier van de distributeurs in Europa wordt.” Verschillende directies hebben in de tientallen jaren dat MOB nu bestaat de scepter gezwaaid en een groot aantal (nog steeds) bekende namen hebben er gewerkt. Sinds 2013 hebben aan- deelhouders Rutger de Planque en Adrie van Helden vanuit hun gezamenlijke investeringsmaatschappij een belangrijke stem in het bedrijf, aldus De PIanque. In het persbericht over de over- name van MOB, dat toen de deur uit ging, stond o.m.: “Midocean Brands en Van Helden/Giving Europe zullen als zelfstandige busi- ness units blijven opereren onder hun eigen merken, maar de combinatie van know-how en ervaring en de gezonde financiële draagkracht zal de positie van de bedrijven in de Europese promo- tionele industrie flink versterken.” Na twee jaar blijkt inderdaad dat de bedrijven geheel zelfstandig en onafhankelijk verder zijn gegaan, zeggen ze. Rutger de Planque (MOB): Beloning voor harde werken Know-how en ervaring is bij MOB niet in de laatste plaats binnen- gekomen met Rutger de Planque, voorheen ‘mister PF Concept’, die in oktober 2012 al de functie van ceo bij MOB ging bekleden. Accountmanager Miranda Rodenburg, die volgens De Planque bereid is ‘to die for the customer’ stapte na maar liefst 30 jaar PF Concept in januari 2014 over naar MOB. Uit deze twee moves, die MOB geen windeieren hebben gelegd, blijkt maar weer dat deze branche een people’s business is en hoe ’gunnen’ een rol speelt. MOB weet de klanten, ook nieuwe, aan zich te binden, aldus de jury van de vakprijs. De jury spreekt van een revival van MOB. De Planque: “In 2012 was het vijf voor twaalf voor MOB, dat heb ik al eens een paar keer uitgesproken. Maar we kunnen nu wel stellen dat MOB zich heeft herpakt. We staan weer duidelijk op de kaart. De zilveren award is daar een bevestiging van en een beloning van de klant voor ons harde werken.” Met verwijzing naar de zilveren plak, herhalen we hier nog even wat Stephen Gibson in PromZ Vak in het voorjaar van 2014 zei: “Terugkijkend op het afgelopen jaar is het voor mijn gevoel heel belangrijk dat we binnen MOB een vicieuze cirkel hebben door- broken. We kunnen weer investeren, en we hebben onze eigen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5