PromZ Vak 03-2015
z 2015 - nummer 3 - www.promz.nl 21 8 en trainingen om artwork beter te kunnen beoordelen en worden er in onze fabriek in Polen meer grafische designers aangenomen om het bestel- en decoratieproces te versnellen. Ook komen we op korte termijn met nieuwe druktechnieken.” PV: Is PF Concept weer de trendsetter van de Europese productenbranche? Mertens: “Ik zeg niet dat we de trendsetter zijn, er is nog een groot aantal collega’s die veel investeren in innovatieve pro- ducten. Maar ik denk wel dat PF Concept voor velen weer de preferred supplier is geworden. Ik leid dat af aan onze sterke groeicijfers in de Benelux en andere landen in Europa.” PV: Wat onderscheidt PF Concept van andere suppliers, met name generalisten? Mertens: “Het grote verschil is dat wij echt een global company zijn omdat we onderdeel zijn van het wereldwijde Polyconcept. Daardoor kunnen we als PF Concept niet alleen investeringen doen voor Europa, maar ook de investeringen en kosten voor landen in andere werelddelen beter verdelen en dragen. Denk bijvoorbeeld aan IT-tools, maar ook aan collecties. Neem Elevate dat groeit in Europa, de VS en Canada. Dit jaar gaan we dat merk uitbreiden met vele nieuwe producten. Als we dat enkel met Europa hadden moeten doen, zou dit financieel veel zwaarder zijn.” “Verder blijven we kijken naar partnerships, zoals onlangs met Oppenhejm & Jansson. Een productgroep als keramiek bijvoor- beeld, dat zouden we goed op de markt kunnen brengen met een partner die in dat segment een specialist is. Wij geloven dat de portal van PF Concept voor dit soort bedrijven een prima platform en netwerk kan zijn op de Europese business to busi- nessmarkt. Partnerships tussen grote partijen wordt steeds meer iets van deze tijd, ook in onze sector. De grote Europese genera- listen kunnen die samenwerkingen aan, ze hebben voet aan de grond in de belangrijkste landen in Europa. Voor kleine partijen, vaak specialisten, is het veel moeilijker, ook alleen al vanwege de enorme IT-investeringen die zo’n partnership vergt – die zijn immers net zo groot als voor generalisten die over grotere bud- getten beschikken.” Geruchten verspreiden PromZ Vak sprak met Serge Mertens ook over ontwikkelingen in het vak. De aanval komt van de flanken, hoor je steeds vaker. Nieuwe toetreders nemen een hap uit de markt, niet zelden mogelijk gemaakt door het slim omgaan en inzetten van de mogelijkheden die het internet biedt. Kijk maar naar bedrijven als Vistaprint en Drukwerkdeal, die steeds meer in promotionele producten doen, en een graantje meepikken. Het gerucht dat PF Concept heel nauw betrokken zou zijn bij deze twee online drukwerkleveranciers, die beide weer onderdeel zijn van het aan de Amerikaanse Nasdaq genoteerde Cimpress, wordt steeds ster- ker. PF Concept zou Drukwerkdeal sterk faciliteren. En Cimpress zou Polyconcept/PF Concept in de nabije toekomst overnemen, wordt gezegd. Mertens: “Vistaprint en Drukwerkdeal zijn goede klanten van ons. Verder gaat de relatie niet. Ik denk dat er concurrenten zijn die met het verspreiden van deze geruchten onrust in de branche wil- len zaaien, want PF Concept doet het heel goed, we groeien hard. Dan krijg je praatjes. Waarom zou dat gaan gebeuren? Waarom zou Cimpress ons willen overnemen? Vistaprint en Drukwerdeal zijn alleen geïnteresseerd in de snelle, eenvoudige standaardor- ders. Dat laat onverlet dat Polyconcept, waartoe PF Concept behoort, in handen is van een groep private equity investeerders, en dan sta je eigenlijk altijd te koop. We zullen heus wel weer eens worden gekocht, maar vraag me niet wanneer en door wie.” Achterlopen Mertens: “Waarom vinden zoveel suppliers en distributeurs alles wat uit de hoek van het internet komt anno 2015 eigenlijk een bedreiging? En waarom noemen ze online inkopen nog nieuw? (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5