PromZ Vak 03-2015

z 2015 - nummer 3 - www.promz.nl 11 Bedrijven ontberen beleid productveiligheid 9 is eenvoudig te constateren: wij maken een apparaat open en vergelijken dat met het testrapport.” PV: Wat zijn de vervolgstappen en eventuele sancties na een inspectie? “Een product dat niet voldoet aan de wetgeving mag niet verder worden verspreid. Als het om veiligheidseisen gaat is vaak ook een recall vereist; het product moet worden teruggehaald bij de eindgebruikers. Bij duurzaamheidseisen hoeft dit niet, maar dan eisen we dat het niet verder gedistribueerd wordt. Soms is het nog mogelijk om iets aan te passen, zodat het product alsnog op de markt kan worden gebracht. Bijvoorbeeld door een kabeltje te vervangen door een ander soort. Maar vaak is zo’n ingreep niet economisch rendabel.” PV: Hoe is de aansprakelijkheid geregeld? Wie is verantwoordelijk in de keten? “We volgen de lijn van fabrikant naar importeur naar distributeur. Dan is de importeur de partij die de zwaarste verantwoordelijk- heid heeft. Bij RoHS dragen alle betrokkenen verantwoordelijkheid, ook de distributeur. Dus als we bij een van de drie onregelma- tigheden aantreffen, kunnen we bij al die partijen eisen dat de verkoop wordt gestaakt.” PV: Het gebeurt geregeld dat een promotioneel artikel alleen de naam draagt van de eindklant. Die blijft daardoor ook niet buiten schot als een product niet blijkt te voldoen. Hoe werkt dat? “Voor de promotionele-productenbranche is bij RoHS de zoge- noemde ‘kenmerking met eigen naam’ van belang. De wet zegt: als iemand zijn eigen naam op een artikel zet, wordt die partij formeel de fabrikant en krijgt daarmee de zwaarste verantwoor- delijkheid. We hebben producten gezien, zoals usb-sticks, waarop alleen de gegevens van de eindklant stonden, en niet die van de importeur. In een bestuurlijk of strafrechtelijk handhavingstraject betekent dit dat ook deze eindklant een boete krijgt.” PV: Hoe streng treedt de ILT op tegen bedrijven die de regels overtreden? “Dit jaar hebben de bedrijven in de promotionele-productenbran- che een waarschuwing gekregen, omdat het de eerste keer is. Daar laten we het bij, als we het idee hebben dat de intentie tot naleven er is en een bedrijf meewerkt aan het van de markt halen van het product. Op de PPP-bijeenkomst in juni hebben we de branche de opdracht gegeven om zaken aan te passen. Het is de eigen verantwoordelijkheid van individuele bedrijven en van de branche als geheel. Het is ook belangrijk om de ontwikkelingen in verordeningen te volgen, want producteisen zullen alleen maar strenger worden.” “We verwachten wel dat er verbetering optreedt. Als we volgend jaar geen vooruitgang constateren bij bedrijfsbezoeken, maar ook bij invoercontroles samen met de douane, zullen we waarschijn- lijk een last onder dwangsom opleggen. En die producten mogen niet op de markt worden gebracht. De impact van invoercontroles zal voor distributeurs – dus vaak de niet-voorraadhoudende par- tijen – dan waarschijnlijk groter zijn. Tot nu toe ging het meestal om restanten. Maar als er net een reclamecampagne moet begin- nen terwijl de promotionele artikelen het land niet in mogen, kan dat problemen geven.” PV: Hebben bedrijven in de branche een explicieter beleid nodig op dit gebied? “Ze zullen moeten zorgen dat de naleving van de regels geborgd is. De hoofdactiviteit is het verkopen van promotionele artikelen. Dit is nog vaak iets wat ‘erbij’ komt. Maar het moet wel voldoende aandacht krijgen in het bedrijfsbeleid. Zo’n beleid hoeft niet per se een document op papier te zijn, al zou het wel handig zijn om zoiets achter de hand te hebben. Ergens moet geregeld zijn dat getoetst wordt of de fabrikant de conformiteitsbeoordeling goed heeft uitgevoerd en de toeleveringsketen bewaakt. Wie dat uitvoert – de inkoper, de kwaliteitsafdeling of een externe partij – is aan het bedrijf zelf.” “Het is belangrijk dat organisaties grip krijgen op het proces. Wij hebben daarvoor geen richtlijnen. Wat we wel kunnen zeggen: zorg dat je zelf de expertise in huis haalt, of besteed het uit. Voor de een zal de investering wel uitkunnen en voor de ander mis- schien niet. Dat zal ieder voor zich moeten beslissen.” Voor contact met de Inspectie Leefomgeving en Transport: www.ilent.nl/contact Pas op! Ook de klant kan de pineut zijn!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5