PromZ Vak 02-2015
2015 - nummer 2 - www.promz.nl 69 n ew z (advertentie) Het succes van AH, DE, Shell en Heineken Waaraan hebben grote supermarkten en fabrikanten als Albert Heijn, Douwe Egberts, Heineken en Shell in de loop der jaren het succes van hun (premium) promoties te danken? In de komende nummers van PromZ Magazine gaan we daar dieper op in. Marketeer Ed van Eunen lichtte op de beurs PromZ Event een tipje van de sluier op. Tijdens de Inspiratie Sessie zei hij, terugkijkend op decennia succesvolle promoties: “Wat hebben deze premiumacties met elkaar gemeen? Consistentie. Ermee door- gaan omdat het goed loopt. Niet elke zoveel jaar weer iets anders bedenken. Waar vind je ze nog, de bedrijven die tientallen jaren dezelfde beleidslijn inzake premi- ums hanteren? Voordeel daarvan is dat je premium heel ‘eigen' wordt, anderen kunnen er niet mee aan de haal gaan. Jammer dat die consistentie zo vaak onder druk komt te staan. Binnen een bepaalde promotionele lijn moeten er genoeg uitbouwmogelijkheden zijn, maar die moet je dan wel willen.” In de komende uitgaven van PromZ Magazine analyseert Van Eunen, in de rubriek ClassicZ, de marketing- en promotiestrategie van giganten als DE, AH, Shell en bierbrouwer Heineken. Silicon Valley verliest zijn glans Silicon Valley raakt uit. De Ame- rikaanse oostkust is steeds meer in trek bij bedrijven. Dichterbij Nederland en met minder tijds- verschil dan het bruisende Silicon Valley. En de oostkust beschikt ook nog eens over een reeks grote klanten. Daarnaast wonen in steden als New York en Bosten veel hoogopgeleide mensen, dankzij de aanwezigheid van topuniversiteiten als MIT en Harvard, maar ook door de kosmo- politische uitstraling van New York, die ervoor zorgt dat veel mensen daar graag willen wonen. Naast XeniaLabs zijn ook het Rotter- damse Mendix, het Amsterdamse Bynder en het Nijmeegse BleuConic in Boston gevestigd, aldus een bericht in het Financieele Dagblad. TomTom zoekt het in sportgadgets TomTom wil zich de komende jaren positioneren als het merk met sportgadgets, in plaats van puur als navigatiesysteem- en routeplanner. Onlangs presenteerde het bedrijf de Bandit, een kleine actiecamera, zoals de GoPro. Sinds vier jaar begeeft TomTom zich met sporthorloges op een nieuwe markt. De eerste stappen werden samen met Nike gezet, maar sinds 2013 is het bedrijf zonder de sportgi- gant verder gegaan. Er zijn inmiddels vier exemplaren, variërend in kosten van 129 tot 299 euro, die vorig jaar een half miljoen keer over de toonbank gingen. De navigatieproducten van TomTom zijn nog altijd goed voor de helft van de omzet. De omzet was vorig jaar 950 miljoen euro. Dit jaar verwacht TomTom het dubbele aantal sporthorloges te verkopen, meldt De Volkskrant.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5