PromZ Vak 02-2015

z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 53 9 Afstandelijker Wat is nu een van de grote veranderingen in 25 jaar tijd? Graafland: “De doorbraak van het internet even buiten beschouwing latend, denk ik dat de prettige nonchalance die de klantrelatie vroeger kenmerkte, zo goed als verdwenen is. De spontaniteit is minder. Zakendoen is afstandelijker geworden. In die beginjaren sprong je in de auto op weg naar je klant, je liep bij iedereen even binnen, iedereen had wel even tijd voor je en ondertussen verkocht je meer dan je van te voren had gedacht! Klanten bestelden zoveel stuks van een artikel zonder zich echt zorgen te maken of ze wat zouden overhouden. Die raakten ze altijd wel weer kwijt, of er kwam een opkoper langs. Alles is nu veel meer afgepast en bere- kend. Alles wat te veel is past ook niet meer in een MVO-beleid, wat dat betreft ben ik het helemaal met de opdrachtgevers eens. Er is geen toekomst in take, make and waste, zoals we in onze branche nu ook zeggen.” Professionalisering Niet dat Graafland nou nog 25 jaar full speed wil meedraaien, maar het promotionele productenvak moet dat wel, liever nog wat langer… En een goede toekomst voor het vak ligt haar na aan het hart. Ze zou best een goede zijn voor het PPP-bestuur, oppert PromZ Vak. “Nu niet,” antwoordt ze serieus, “want zo’n job zou me nu te veel tijd kosten. Maar ik wil best wat achterlaten, zoals dat heet. Ik wil mijn kennis en ervaring doorgeven om bij te dragen aan de professionalisering van het vak, ja.” Duurzaamheid, MVO en het CSR-certificaat hebben haar speciale belangstelling, niet in de laatste plaats omdat opdrachtgevers ook steeds nadrukkelijker met deze issues bezig zijn. “In vergelijking met 25 jaar geleden zijn klanten op uiteenlopende gebieden veeleisender geworden, ook op het vlak van vakkennis van de distributeur waar de opdrachtgever zijn promotionele producten bij inkoopt. Dat imago van voet tussen de deur en pennen en aan- stekers slijten, dat is al minder, maar we moeten er als branche nu echt gauw helemaal van af. We moeten professioneel zijn en ook zo overkomen. En met certificaten als ISO en CSR en het lid- maatschap van de branchevereniging straal je vakmanschap uit.” Geld “Helaas,” vervolgt ze, “zijn we als branche nog steeds niet in staat voldoende geld bij elkaar te brengen om het PPP nou eens goed op de kaart te zetten en de plannen, ook in Europees ver- band, te realiseren. De meeste distributeurs staan aan de zijlijn toe te kijken. Laat ze lid worden van het PPP, vooral de meer kapitaalkrachtige bedrijven. Ik zou het ook goed vinden als het PPP categorieën maakt op basis van financiële ratio’s, waarmee distributeurs richting opdrachtgevers inzichtelijk kunnen maken op welk financieel level ze opereren. Ook dat heeft met professio- nalisme te maken. Opdrachtgevers vinden het steeds belangrijker dat ze er op kunnen vertrouwen dat het ook financieel goed zit bij het bedrijf waar ze een order willen onderbrengen. Complete zekerheid is er nooit, maar je kunt er wel naar streven die zoveel mogelijk te geven, mede namens de vereniging die de branche representeert.” Graafland: “Eerlijk waar, ik heb geen klant ooit een product ver- kocht wat ik niet bij hem vond passen. Dat zeg ik, anders hou je het geen 25 jaar vol. Als je klanten goed bedient, blijven zij het leuk vinden om promotionele producten bij jou te kopen. Er is zoveel keuze in promotionele producten, toepassingen en bewerkingen. Hoe weet de klant wat hij moet kiezen? Dat is zijn core business niet. Daar is de distributeur voor. Dat moet je serieus nemen. Dan hou je dit vak 25 jaar vol en blijf je het ook 25 jaar leuk vinden!” ‘Het zakendoen is veel afstandelijker geworden’ We moeten vakmanschap uitstralen Caroline Graafland

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5