PromZ Vak 02-2015

z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 51 8 Er zijn niet zoveel distributeurs die hun 25-jarig jubileum kunnen vieren. Caroline Graafland heeft het gefixt met haar Imhotep, dat ze op 1 april 1990 oprichtte. “Je moet je vak serieus nemen.” ‘Het zakendoen is veel afstandelijker geworden’ TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: LUZAN VEENENDAAL "M annen gaan recht op hun doel af. Vrouwen kun- nen multitasken. Die kunnen verschillende zaken tegelijkertijd in gang zetten en managen, en dat is zeker in dit vak een pré.” Caroline Graafland heeft haar zaak in de loop der jaren vooral met vrouwen op- en uitgebouwd. Maar dat is geen vooropgezet plan geweest. Het is zo gelopen en dat bevalt tot op heden prima, zegt ze. “Je ziet aan klant- zijde ook steeds meer vrouwen in inkoop- en marketingfunc- ties.” Momenteel bestaat Imhotep uit acht vrouwen en één man – op IT, dat dan weer wel… Geloven in je eigen product. Eerlijk zijn naar je klant. Eerlijk zijn naar jezelf. Dat zijn drie belangrijke learnings die Graafland noemt na 25 jaar distributeur zijn. En het walletje bij het schuurtje houden, dat is ook haar ding. Je hebt tenslotte ook een verant- woordelijkheid jegens de mensen die je elke maand een salaris moet betalen, vindt ze. “Toen de bomen tot in de hemel groeiden, zag ik collega’s in de duurste auto’s rijden, in de duurste hotels logeren en de mooiste wijnen van de kaart drinken. Ik heb me daar niet toe laten verleiden. Ik heb een buffer opgebouwd en hoef me nu gelukkig geen zorgen te maken als een klant pas na drie maanden betaalt. Ik heb dat ook liever niet, natuurlijk. Maar het bedrijf kan het hebben.” Caroline Graafland (Imhotep): Custom made Voordat Graafland met Imhotep begon, werkte ze bij Jonathan waar ze zich vooral bezighield met de inkoop van custom made producten voor grote klanten. Toen Jonathan in betalingsproble- men kwam, besloot Graafland voor zichzelf te beginnen. Heel wat grote klanten voor custom made artikelen wisten haar snel te vinden, zodat ze met Imhotep een vliegende start maakte. “Ik heb het gevoel dat alles al een keer is uitgevonden wat je maar kunt bedenken. We hebben 55.000 artikelen in de database, maar er is ook nog altijd vraag naar custom made.” Caroline Graafland was een van de eerste distributeurs die een ISO-certificering haalde en een van de eersten die met ‘klant- gebonden webshops’ voor multinationals kwam. Ongeveer de helft van Imhoteps klanten anno nu zijn ook webshopklanten, zoals NXP, uitgeverij Springer, Stork en woningbouwcorporatie Ymere. Ook kerstpakketten cq eigen keuzesystemen zijn een belangrijke pijler van Imhotep. En voor wie zich afvraagt waar die naam toch vandaan komt? Imhotep was onder meer de archi- tect van de beroemde trappiramide van Djoser in Egypte. Met de naam Imhotep verwijst Graafland naar haar bedrijf als ‘de architect van succesvolle promoties’.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5