PromZ Vak 02-2015
2015 - nummer 2 - www.promz.nl 5 C O L O F O N C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) 9 Duurzaam denken & doen is een must We hebben het er op deze plek al vaker over gehad: over de onomkeerbare ‘groene’ trend in de maatschappij en de toenemende aandacht van bedrijven en consumenten voor duurzaamheid. Kwamen de berichten eerst nog druppelsgewijs, nu lijkt het een vloedgolf. Opvattingen en attitudes veranderen sneller dan menigeen denkt. Alle media berichten bijna dagelijks over thema’s die met duurzaamheid en MVO te maken hebben. Voor veel bedrijven wordt het ook een – dankbaar - marketingthema. Neem de moestuintjes en alle varianten daarop, of neem textielketen Zeeman, die adverteert met 3 t-shirts voor 5 euro en de slogan ‘eerlijk gemaakt’. Op de website van Zeeman zien we een filmpje met tevreden, goedlachse medewerkers die in een schone, goed geoutilleerde fabriek in Bangladesh t-shirts aan het maken zijn. Maar ondertussen vertelt Willem Lageweg van MVO Nederland ’s morgens vroeg, op een mooie donderdag in april, wel op het goed beluisterde programma op Radio 1 dat inkopers zich nog steeds te weinig gelegen laten liggen aan de risico’s die kleven aan producten die in verre landen worden geproduceerd. Hij noemde met name ook promotionele producten. Nou moeten we die uitspraak niet groter maken dan die is, maar toch. Imago komt te voet en gaat te paard. De branche begint zich net wat ‘groener’ te profileren en het zou toch eeuwig zonde zijn als een MVO Nederland, of andere (consumenten)organisaties, die profilering in de weg staat en de sector als de ‘grote vervuiler’ in de hoek zet. PromZ Vak heeft Lageweg, direct na de radio-uitzending, laten weten dat hij met zijn uitspraken een hele bedrijfstak over één kam schoor en in diskrediet bracht. Het PPP heeft het in een gesprek met Lageweg opgenomen voor zijn leden. Maar, zoals gezegd, het gaat hier om de complete bedrijfstak van fabrikanten, suppliers en distributeurs. Het collectief bepaalt hoe opdrachtgevers over de sector denken. Alle bedrijven in de promotionele productensector moeten sustainability in praktijk brengen en communiceren. Met de macht van het getal valt aanzien te winnen. Dat moet, en de kansen zijn er, want de vraag naar duurzame promotionele producten groeit. En duurzaamheid en MVO kennen zo vele uitingen, dat elke fabrikant, supplier en distributeur er wel een vorm aan kan geven. Bovendien kun je je als supplier en distributeur nu nog onderscheiden met duurzaam denken & doen, en met duurzame producten. Over enige tijd is ‘duurzaam’ niet onderscheidend meer, maar de standaard. Uit het recente onderzoek van PromZ Vak (zie vanaf pag. 8) blijkt dat de meeste distributeurs dit jaar een niet geringe omzetstijging verwachten. Het zou mooi zijn als die voor een deel wordt gerealiseerd door de verkoop van meer duurzame promotionele producten. PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)75-6475747, fax: +31 (0)75-6284914 e-mail: info@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Peter Runhaar, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman, drs Rutger Vahl Redactie-adres: Postbus 125, 1520 AC Wormerveer Tel: +31 (0)72-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement, Tel: +31 (0)75-6475747 Hans Janssen Advertentie-acquisitie, Tel: +31 (0)75-6475747 John Swaab Philip Lasance Meryem Karakus Productie/traffic, Tel: +31 (0)75-6475747 Monique Zijlstra-Brandt Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË mei 2015 - nummer2 Onrust over dollarkoers valt mee BRAND MEESTER! Distributeurs positief over 2015 Opstaan na twee keer vallen: Hans van de Pas gaat door
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5