PromZ Vak 02-2015
z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 49 Dicht bij de bron in China 9 lastig. Er zit toch snel ruis op de lijn. Wij hebben daarom lokale mensen die ons daarbij helpen in China. Dat is prettig, zeker als je bijvoorbeeld veertien miljoen vingerpopboekjes produceert, waarbij elk poppetje met de hand is genaaid.” Imagebooks was ook standhouder op de beurs in Hongkong. “Zo slaan we twee vliegen in één klap,” zegt Zant. “We ontmoeten potentiële klanten en we kunnen hier sourcing doen voor onszelf.” Ook Peter Aafjes waarschuwt om niet te lichtzinnig te denken over het rechtstreeks zakendoen in China. Hij presenteerde op de beurs in Hongkong de Luggage-mate, een kofferriem met ingebouwde digitale weegschaal. “Je kunt je enorm verkijken op de complexiteit van productieprocessen, de kwaliteit van materialen en de eisen die eraan worden gesteld. Kijk alleen al naar onze kofferriem. We werken hiervoor met drie verschillende fabrikanten samen. Er gaat enorm veel tijd zitten in het bepalen van de juiste materialen. Dat geldt ook voor het aanvragen van de verschillende patenten en certificeringen.” Geen nee Kenmerkend in het contact met Chinezen is volgens Van den Bosch dat ze geen nee zeggen. “Ze signaleren het namelijk ook niet als iets niet voldoet aan onze wensen. Onze normen voor schoonheid en voor wat wij normaal vinden, liggen anders dan in het Verre Oosten. Misschien schieten we daar wel in door. Chinezen denken: doe niet zo moeilijk. We hebben het zelf jaren geleden meegemaakt met portfoliomappen voor de Kamer van Koophandel. Die werden afgeleverd met een golvende boven- kant – dat was dramatisch. De Chinese producent zegt dan: ik geef korting. Maar dat lost het probleem niet op. In de loop der jaren hebben we zeker een ton leergeld betaald. In het geval van de mappen die de prullenbak in konden, spreek je alleen al over drieduizend stuks van zo’n vijf euro.” Intussen verandert het speelveld in rap tempo, betoogt ceo Albert van der Veen van Xindao. De concurrentie komt steeds meer ‘van de flanken’, stelt hij. “Nieuwe toetreders nemen een hap uit de markt.” Bekend voorbeeld is het Chinese Alibaba.com, dat onlangs naar de beurs is gegaan en dat de ambitie heeft om mondiaal actief te zijn. Maar ook aanbieders als Vistaprint en Drukwerkdeal, die steeds meer in ‘hard goods’ doen, pikken een graantje mee. De jongere generatie bij de eindklant gaat eerst online als ze vijftig caps of honderd paraplu’s nodig hebben, vult general manager Diederik van Styrum van Xindao aan. “Het gaat dan wel om commodity goods. Het is dus nog zeker mogelijk om je op creativiteit te onderscheiden.” Eigen studio Op uitnodiging van Xindao bezocht het reisgezelschap de studio van Xindao in Shanghai, gevolgd door een diner in de bruisende stad. In Shanghai heeft de Nederlandse supplier Xindao al sinds 1990 een eigen kantoor. In China levert Xindao aan ruim 1.300 distributeurs. Het bedrijf heeft er ook een eigen afdeling kwali- teitscontrole en een in-house studio met tien designers, die uit alle windstreken vandaan komen. Xindao is sinds 2008 steeds meer gaan focussen op het ontwik- kelen van eigen producten onder het eigen label XD Design. XD Design moet een steeds prominentere plek krijgen in het assor- timent van de supplier. In 2016 moet ten minste 40 procent van de collectie afkomstig zijn uit de in-house studio. De studio houdt trends en ontwikkelingen op designgebied nauw- lettend in de gaten. Noviteiten in autodesign, bijvoorbeeld, zoals kleuren en de lijnen van een dashboard kunnen zo ook terugko- men in nieuwe producten van XD Design. Daarnaast moeten de XD Design-producten voldoen aan de Vision 2020 van Xindao. In stappen tot 2020 wil de supplier volledig MVO gaan opereren, o.a. door materiaalkeuze (zoals bamboe en gerecycled plastic) voor de promotionele producten en het verminderen van verpakkingen. Het gezelschap, dat bestond uit Robert Kerkhoff, Bart Boterbergh, Ann Rose De Pauw, Nelly de Vos, Ingrid Staes, Martijn Feenstra, Marc en Billy Kiemeneij, Twan Diebels, Frank van Veen, Mieke Hartman, Ethio van Lith, Lex van den Bosch, Gerard Jan Mijnheer, Marieke van Wijngaarden, Lisette van Groesen, Philip Lasance en Allard Frederiks, op de ‘kiek’ bij Xindao. Helemaal rechts Diederik van Styrum van Xindao.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5