PromZ Vak 02-2015
z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 47 8 D e Hong Kong Gifts & Premium Fair is wereldwijd de grootste beurs in het vakgebied. De ruim 4.200 stands in het immense Convention and Exhibition Centre trekken bijna 52.000 vertegenwoordigers van leveranciers, distributeurs en retailers. PromZ Vak was er met een groep distributeurs uit Nederland en België die gebruikmaakten van een aanbieding van PromZ om naar de metropolen Hongkong en Shanghai af te reizen. Het gezelschap logeerde in de zeer fraaie hotels Renaissance Harbour View Hong Kong en het Renaissance Shanghai Yu Garden Hotel. De reis werd uitge- voerd door Touch Travel. Wie hier voor het eerst was, was onder de indruk van de steden, de sfeer in het Verre Oosten én van de beurs zelf. Voor Martijn Feenstra van Locomail was het zo’n eerste keer. “Ik wil vooral inspiratie opdoen. Daarnaast ben ik voor een opdrachtgever specifiek op zoek naar siliconen armbandjes. Het aanbod is overweldigend. En als je vraagt of ze iets kunnen maken, is het antwoord altijd ja. Je kunt daarom beter vragen of ze zoiets al een keer eerder hebben gedaan, en voor wie dan.” Ook Twan Diebels van Diebels Relatiegeschenken is vooral in Hongkong om sfeer te proeven. Hij is terughoudend om op basis Het vliegtuig naar Hongkong is zo genomen. De grootste beurs voor gifts en premiums ter wereld biedt inspiratie. Maar zakendoen in het Verre Oosten is een vak apart. Want hoe zit het met regelgeving, compliance en afhandeling van geschillen? “We hebben een hoop leergeld betaald.” Dicht bij de bron in China van de eerste ervaringen op de beurs meteen met producenten in zee te gaan. “Ik voorzie dat het over een jaar of vijf noodzaak is om zelf meer rechtstreeks te regelen, uit concurrentieoverwe- gingen. De marges worden steeds kleiner. Daar moet je je op voorbereiden. Maar nu vind ik het nog te vroeg om die stap te zetten. Er zitten te veel haken en ogen aan. Vooral op het gebied van compliance geven aanbieders op de beurs me nog te weinig het vertrouwen dat het allemaal soepel gaat verlopen.” Façade “Een beursbezoek is niets meer en niets minder dan een manier om in contact te komen met een mogelijke leverancier van pro- ducten,” zegt Lex van den Bosch van the Cow Company en Allgifts. Cow Company heeft de nodige jaren ervaring met zakendoen in het Verre Oosten. “Je moet niet denken dat je daar even je slag slaat. Het is een eerste aanzet; een andere manier van sourcen. Je kan ook op Alibaba.com gaan zoeken. Maar op internet kunnen aanbieders makkelijker een façade ophouden.” “Het lijkt natuurlijk heel aantrekkelijk om het hier ter plekke zelf te regelen. Maar ik denk dat mensen zich erop verkijken,” zegt Maurice Zant van ImageBooks Factory. “De communicatie is soms TEKST: ALLARD FREDERIKS PromZ Vak op reis naar beurs in Hongkong
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5