PromZ Vak 02-2015

z 2015 - nummer 2 - www.promz.nl 45 9 willen zijn’ Nog meer plannen voor ledenwerving? EB: “De grotere suppliers zeggen zo’n 1000 distributeurs in hun bestand hebben. En er zijn maar zo’n 150 distributeurs lid van het PPP? Wat een verschil! De groei van het PPP moet komen van de kant van de distributeurs. Geef mij maar een shortlist met namen. De bedrijven die geen lid zijn gaan we schriftelijk en telefonisch benaderen. Hoe kun je nu in dit vak werkzaam zijn zonder lid te zijn van het PPP? In zijn hart vindt iedereen ook dat het PPP er moet zijn. Maar als ze wordt gevraagd lid te worden, zodat we uit het lidmaatschap over geld beschikken om activiteiten te ontplooien, dan zijn er erg veel die niet thuis geven! Het is zo makkelijk om niets te doen. Maar zo steekt de wereld niet in elkaar. Neem je verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt in Den Haag of Brussel, kijkt men naar het PPP. We hebben geen geld voor een lobbyist, maar het PPP is lid van MKB Nederland, die entree heeft tot de politieke kanalen die ook voor onze branche van belang zijn, bijvoorbeeld.” “Het PPP moet toch kunnen doorgroeien naar 450 leden? Dan heb je het over een budget van zo’n 4 ton. En dan moeten we, met de andere nationale brancheverenigingen, ook gewoon 100 euro per lid kunnen overmaken naar een overkoepelende Europese vereniging. Dan staat er wat, in Nederland en in Europa.” Om de ‘fietsenmakers’ te weren, hebben de leden enige tijd terug ingestemd met voorwaarden voor het PPP- lidmaatschap. Die wil jij nu versoepelen? EB: “We moeten geen eliteclub willen zijn. Ik ga vraagtekens zet- ten bij toelatingseisen als dat je 5 referenties moet hebben, dat een bepaald deel van de omzet moet komen uit de verkoop van promotionele producten en dat je minstens een half jaar werk- zaam moet zijn in dit vakgebied. Ik vind dat starters welkom zijn, evenals de doorstarters, die er door omstandigheden even uit waren. Ik ben wel een voorstander van het toetsen van kennis voor het verkrijgen van het lidmaatschap. Laat maar zien dat je het vak beheerst als je PPP-lid wil worden.” Wat zou je willen meegeven aan het vak? EB: “Durf ‘ns ‘nee’ te zeggen als de grens van het toelaatbare is bereikt. Opdrachtgevers kunnen niet blijven uitknijpen. Iedereen moet kunnen leven en wat kunnen verdienen. Ik ben ervan overtuigd dat dit model alleen maar sterker wordt. Wil je in deze branche goed werk kunnen leveren, dan moet je elkaar marge gunnen, dat geldt ook tussen distributeurs en suppliers onderling.” Wat is de grootste bedreiging en de grootste uitdaging voor het vak? EB: “De bedreiging is dat de industrie als de grote vervuiler gezien gaat worden. We moeten echt méér inzetten op functio- nele producten als tegenhanger van de goedkope give away’s. De grote uitdaging is om opdrachtgevers te overtuigen van de marketing- en communicatiekracht van promotionele produc- ten en om die reden budget moeten blijven investeren in onze producten.” Edwin Bouman

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5