PromZ Vak 02-2015

44 Waarom wil je voorzitter zijn van branchevereniging PPP? EB: “Ik heb nooit gezegd dat ik voorzitter zou willen zijn. Ik ben gevraagd. Dan is ‘nee’ zeggen het allermakkelijkst. Maar ik heb ‘ja’ gezegd omdat ik vind dat het PPP goed vertegenwoordigd moet zijn. Ik ken de branche en weet wat het vak inhoudt. Vanaf het eerste uur ben ik met WOT-P lid geweest van de branchever- eniging. Al die jaren ben ik ook kritisch geweest op het PPP, ik had altijd een grote mond, óók een reden om dan nu maar eens zelf op de stoel van de voorzitter te gaan zitten. Maar ik gaf wel altijd opbouwende kritiek, dat wil ik wel even gezegd hebben. En door de inzet van alle voorgaande voorzitters en besturen kunnen we terugkijken op meer dan een decennium PPP, dat mag ook wel worden gezegd.” Leeft het PPP voldoende binnen de branche? Het PPP lijkt nog steeds te veel intern gericht. Moet je niet méér een open platform zijn dat netwerken faciliteert, kennis deelt en met leden en andere doelgroepen communiceert? Communicatie dient ook als bewijslast van wat je doet. EB: “Het PPP doet veel voor zijn leden, denk aan opleidingen, het CSR-verhaal, de promotiecampagne, de bijdrage aan de Leveranciersdagen. We zitten echt niet stil. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat we het meer naar buiten moeten brengen, alhoe- wel we elke maand communiceren via onze nieuwsbrief.” Edwin Bouman, die in 1997 WOT-P oprichtte en in de 10 jaren daarvoor werkzaam was bij het toenmalige Surprise in Rotterdam, is sinds maart voorzitter van het PPP (Platform Promotional Products). Ledengroei heeft zijn prioriteit. De PPP-toelatingseisen mogen van hem minder streng. ‘We moeten geen eliteclub Edwin Bouman (PPP-voorzitter): TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: STUDIO PIET PULLES “Maar alles valt of staat met voldoende budget. Het is dan ook heel belangrijk ommeer leden te krijgen, waardoor er meer geld beschikbaar komt voor communicatie en activiteiten, en ook om een eigen secretariaat te kunnen bekostigen. We hebben nu wel een betaalde parttime directeur, maar met een eigen bureau met eigen mensen kun je zoveel meer doen. Het er allemaal bij doen naast je gewone werk, zoals de voorzitter en bestuursleden nu doen, is een fikse extra belasting.” Vooralsnog is er sprake van ledenverlies. Hoe denk je het tij te keren, én nieuwe leden te werven? EB: “Bijvoorbeeld met de voucheractie die op stapel staat, een idee dat we overnemen van de Britse BPMA. Met die vouchers krijgen PPP-distributeurs korting bij PPP-suppliers, al met al een aardig bedrag voor distributeurs om lid te blijven óf lid te worden. Elk jaar komt er weer een nieuw voucherboekje om de ledentrouw te bevorderen en te voorkomen dat men na een jaar afhaakt als lid.” PPP-suppliers staan achter dit idee? EB: “Jazeker, want er zijn nog heel wat suppliers, vooral de gespe- cialiseerde suppliers, die onbekend zijn bij distributeurs of waar ze geen zaken mee doen. Suppliers vinden dit een goede manier ommet die partijen in contact te komen en tegelijkertijd het PPP te steunen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5